FIDA: Fonds international de développement agricole – Core Contribution
Le Fonds international de développement agricole (FIDA) est une agence spécialisée des Nations Unies dont le but est d’aider les hommes et les femmes des communautés rurales pauvres à améliorer leur sécurité alimentaire et nutritionnelle, à accroître leurs revenus et à renforcer leur résistance. Son mandat recoupe par conséquent les priorités de la Suisse en matière de politique de développement.
Thème | Période | Budget |
---|---|---|
Agriculture et sécurité alimentaire
Développement agricole
Développement de la chaîne de valeur agricole (til 2016) |
01.01.2013
- 31.12.2015 |
CHF 28’500’000
|
- Fonds international de développement agricole
-
Secteur selon catégorisation du Comité d'aide au développement de l'OCDE AGRICULTURE
AUTRES MULTISECTEURS
Sous-Secteur selon catégorisation du Comité d'aide au développement de l'OCDE Développement agricole
Développement rural
Thème transversal Le projet est axé sur la promotion de la biodiversité.
Le projet tient compte de l'égalité des sexes en tant que thème transversal.
Le projet tient compte de la démocratisation, de la bonne gouvernance et des droits de l'homme en tant que thème transversal.
Type de soutien Aide publique au développement (APD)
Type de collaboration Coopération multilatérale
Type de financement Don
Type d'aide Contribution de base
Numéro de projet 7F03649
Domaine de compétences |
Based in Rome, IFAD is a specialized agency of the United Nations and an international financial institution: its overarching goal is to enable poor rural people to improve their food security and nutrition, raise their incomes and strengthen their resilience. |
Priorités stratégiques de la Suisse et de l'organisation et leur cohérence |
IFAD is mandated to reduce poverty and food insecurity in rural areas of developing countries. In that sense, a strong positive correlation exists between its mandate and Switzerland’s 1976 Law for development cooperation and the priority theme “Agriculture and Food Security” of the Federal Council’s Dispatch on International Cooperation 2013-2016. |
Résultats de l'engagement déployé à ce jour par l'organisation |
Since 2005, corporate-wide outcome areas have dramatically improved: innovation and scaling up (+34%), rural poverty impact (+29%), sustainability (+29 %) and efficiency (+25%). During IFAD-8 (2010-2012) and subject to data quality, performance trends are steady for most indicators (close to the set targets for effectiveness, efficiency, rural poverty impact, and sustainability). In 2012, projects completed and reviewed show a higher-than-targeted level of performance. |
Résultats de l'engagement déployé à ce jour par la Suisse |
Regarding the focus on adjusting IFAD’s operating model, SDC’s partnership with the Independent Office of Evaluation was instrumental in enhancing IFAD’s self-evaluation system. Support to IFAD’s global advocacy efforts was provided inter alia in Berne (Rural Poverty Report), Rome (Farmers’ Forum 2012) and Rio (UN CSD Rio+20). |
Effets directs de l'engagement actuel de l'organisation |
During 2013-2015, IFAD will report on outcome indicators showing areas that need attention for monitoring, such as innovation and learning (mod.), replication and scaling-up (mod.), environment and natural resource management (new), government performance (new). Impact indicators will be introduced, with proxies such as measurement of household asset ownership, level of child malnutrition and length of hungry season. The Fund also wants to provide a probable estimate of the number of persons it has brought out of poverty until 2015. |
Effets directs de l'engagement actuel de la Suisse |
SDC will continue to pay particular attention to improvements in IFAD’s development effectiveness in the Fund’s governing bodies, or through dedicated support. Particular attention will be given to the decentralisation of IFAD’s operating model. SDC will also continue to monitor the mobilization of resources for smallholder agriculture within and outside IFAD (Committee on World Food Security, etc.). |
Direction/office fédéral responsable |
DDC |
Crédit |
Coopération au développement |
Partenaire de projet |
Partenaire contractuel Organisme des Nations Unies (ONU) |
Budget | Phase en cours Budget de la Suisse CHF 28’500’000 Budget suisse déjà attribué CHF 28’500’000 |
Donateur d'ordre |
12 |
Donateurs |
85% of members’ contributions to IFAD-9 (target: 1.5 billion USD) are sourced in OECD/List A countries. The USA (90 million USD), Italy (83 million USD), Japan and The Netherlands (75 million USD) are the largest donors. |
Coordination avec autres projets et acteurs |
In 2011-2012, SDC/Switzerland did not take part in IFAD Executive Board (arrangement with Luxemburg).The Consultation on IFAD-9 (2011) and Governing Council sessions were used to make SDC/Switzerland’s priorities known. As of 2013, SDC/Switzerland will be co-convener of OECD/List A countries. |
Phases du projet |
Phase
13
01.01.2022
- 31.12.2024
(Phase en cours)
Phase 11
01.01.2016
- 31.12.2018
(Completed)
Phase 10 01.01.2013 - 31.12.2015 (Completed) |