La corruzione ostacola lo sviluppo: mezzi finanziari consistenti vanno perduti, la fiducia della popolazione nello Stato vacilla e lascia il posto a un sentimento d’impotenza e ingiustizia che può provocare conflitti. Il fenomeno penalizza in modo particolare le fasce meno abbienti e più vulnerabili della popolazione che non possono permettersi di pagare bustarelle o tangenti per i servizi pubblici. La DSC combatte la corruzione con la massima determinazione.
La Svizzera attribuisce grande importanza alla lotta contro la corruzione, un elemento fondamentale della promozione del buongoverno. Gli interventi si focalizzano sulla trasparenza e il senso di responsabilità dello Stato, ma anche sul sanzionamento dei comportamenti scorretti.
Si tratta di far sì che le risorse pubbliche siano utilizzate in modo efficace ed efficiente per lo sviluppo del Paese in questione e che cresca la fiducia della popolazione nei confronti dello Stato. Istituzioni statali e processi politici non dovrebbero più essere minati alla base da pratiche corrotte. Regole del gioco più eque possono contribuire a ridurre le tensioni.
Ambiti e modalità d’intervento
La DSC combatte la piccola corruzione quotidiana che rende difficile la vita della gente (p. es. il pagamento di bustarelle per ottenere prestazioni mediche), ma anche la corruzione in grande stile nella quale sono coinvolti politici e imprenditori potenti e sono in gioco somme di denaro consistenti. La strategia adottata è a doppio binario: si combatte il fenomeno con specifici programmi e, parallelamente, si porta avanti la lotta anche nel quadro di programmi riguardanti altri ambiti tematici. Tutti gli aspetti sono presi in considerazione: corruzione, tangenti, truffe, malversazione, nepotismo, accordi illeciti sui prezzi e estorsioni.
La DSC partecipa a iniziative volte ad arginare i flussi finanziari illeciti e a far rientrare nei Paesi d’origine i valori patrimoniali sottratti. Si adopera inoltre affinché i fondi recuperati siano investiti in progetti di sviluppo a beneficio della popolazione e lavora per garantire l’attuazione delle convenzioni internazionali. È attiva su piattaforme di donazione a livello globale e collabora con centri di competenza per la lotta alla corruzione.
La Svizzera si impegna per un’amministrazione delle risorse pubbliche più trasparente e l’introduzione di standard di integrità nelle istituzioni statali e nelle aziende del settore privato. Incoraggia inoltre le iniziative civiche e il giornalismo investigativo che denunciano o combattono la corruzione. In tale contesto è fondamentale l’impiego delle nuove tecnologie dell’informazione. Anche le autorità di sorveglianza indipendenti, come le autorità anticorruzione, i revisori di conti pubblici o le commissioni parlamentari delle finanze, sono importanti destinatari delle misure di rafforzamento delle competenze nazionali in materia di lotta alla corruzione.Zielgruppen in der Stärkung nationaler Kompetenzen der Korruptionsbekämpfung.
La DSC si adopera per una politica di lotta alla corruzione coerente e collabora con altri uffici federali, organizzazioni della società civile e rappresentanti del settore privato. Punta inoltre a rafforzare le competenze disponibili tramite misure di sensibilizzazione e formazione rivolte al proprio personale e a quello dei suoi partner. Svolge attività di coordinamento interno e cura la rete di contatti esterni.
La DSC definisce regole di comportamento chiare, dispone di adeguati meccanismi di controllo interno e svolge regolarmente verifiche interne ed esterne. Analizza periodicamente i rischi di corruzione ed effettua valutazioni dei rischi relativi ai partenariati, prevede contromisure e, se necessario, commina sanzioni. A tale scopo la Svizzera si basa sulle raccomandazioni per la gestione dei rischi di corruzione dell’Organizzazione per la cooperazione e lo sviluppo economico (OCSE).
Politica di tolleranza zero
Qualora si verifichi un caso di corruzione in attività sostenute dalla DSC, i successivi versamenti vengono di norma sospesi finché non sono conclusi gli accertamenti giuridici. Si fa inoltre il possibile per recuperare i fondi versati indebitamente
A chi rivolgersi in caso di sospetti?
Il Compliance Office DFAE è incaricato di ricevere e dare seguito a segnalazioni interne ed esterne relative a casi di corruzione o di abuso nelle attività finanziate dalla DSC.
Compliance Office DFAE – Segnalare corruzione, malversazioni e abusi
In alternativa, i casi sospetti possono essere segnalati anche al Controllo federale delle finanze tramite la piattaforma esterna protetta di whistleblowing.
Piattaforma di whistleblowing, Controllo federale delle finanze (CFF)
Link
Documenti
IFF Action and instruments in Switzerland s development policy SDC SECO Report of March 27 2018_EN
IFF Champs d’action et instruments de la politique de développement de la Suisse Rapport DDC SECO du 27 mars 2018
Combattre la corruption
Stratégie de la DDC 2006 (PDF, 42 Pagine, 1.1 MB)
Anti Corruption Posters from Mongolia (PDF, 881.0 kB, inglese)
Challenging Common Assumptions on Corruption and Democratisation
Key Recommendations and Guiding Principles (PDF, 820.5 kB, inglese)
Progetti attuali
Good Financial Governance (GFG)
01.05.2024
- 30.04.2027
The project contributes to strengthen Tanzania’s public financial system, a central element to cement its economic status. The 3rd phase aims at expanding the mobilization of domestic revenue and improving the government’s expenditure control. It shall strengthen interinstitutional mechanisms for tax data exchange, enhance the audit system, and improve public procurement. At policy level, it seeks to develop an evidence-based and gender responsive fiscal strategy for better public service delivery to benefit the population, especially the poor.
Accountability for the Implementation of the 2030 Agenda 2023-2026
01.03.2023
- 28.02.2026
The implementation of the 2030 Agenda is guided by a follow-up and review process that supports accountability for the Agenda at national, regional and global levels. With this contribution to a set of partners notably from civil society, Switzerland enables key stakeholders to take part in the review processes for more inclusive monitoring of progress in the implementation of the 2030 Agenda to leave no one behind.
Somalia: Strengthening State Institutions for better service delivery
01.03.2023
- 31.12.2025
The Multi-Partner-Fund (MPF) provided an umbrella to prepare the World Bank’s (WB) re-engagement in Somalia. It has become a powerful tool for donors to pool resources and enabled the WB to engage with Somali authorities to gradually advance reform implementation related to revenue and financial policy, as well as public financial management (PFM). Through this project, Switzerland supports the incremental strengthening of core state institutions in Somalia and contributes ultimately to stability and socio-economic recovery of the country.
SYNAD - Programme d’Appui au Système National de Décentralisation
01.01.2023
- 31.12.2026
Au Burkina Faso, les institutions nationales sont encore insuffisamment capables d’assurer leurs tâches de coordination, de financement et d’appui technique à la décentralisation. La Suisse soutient les institutions chargées de mettre en œuvre cette réforme, afin d’accroître l’accès aux services de base, de réduire la pauvreté et de prévenir l’extrémisme violent. Elle reste engagée en combinant ses instruments de coopération et montre son soutien dans un contexte de crises sécuritaire et humanitaire.
Programme de Valorisation du Potentiel Agro-Pastoral dans l’Est du Burkina Faso (VALPAPE) Phase 3
01.01.2023
- 31.01.2026
La région de l’Est du Burkina Faso est affectée par une grave crise sécuritaire et humanitaire qui risque d’annihiler les bons résultats des dernières années sur le plan agropastoral. Aussi, la Suisse veut contribuer à la sauvegarde des acquis de développement tout en renforçant les moyens d'existence des personnes vulnérables touchées par des déplacements. En facilitant leur réinsertion socioéconomique, le programme participe à réduire leur vulnérabilité à l’extrême pauvreté et à l’insécurité alimentaire.
Contribution to non-state local governance actors
15.11.2022
- 31.12.2026
The project is a contribution to and a strategic partnership with the Coalition of three major non-state actors in the promotion and strengthening of local governance in Kyrgyzstan. They will be financially and technically capacitated and empowered to play their role in advancing local democracy and local governance for the benefit of people in Kyrgyzstan. The partnership builds on over 10 years of Swiss support in local governance in Kyrgyzstan as well as on ownership by the government.
Potable Water Management Programme (PWMP) in Upper Egypt Phase 2
01.05.2022
- 31.12.2025
Egypt has critical needs in better managing water resources and reducing water losses as well as consumption, especially in Upper Egypt (climate change impact, lack of infrastructure, high poverty level). Switzerland provides innovative solutions for improved potable water management and service provision to the vulnerable population. The mixed approach based on strengthening capacities of the water company, improving the infrastructure for potable water provision and on engaging the communities will serve as model for nationwide replication.
PACTA - Participatory Action Against Corruption: Towards Transparency and Accountability
01.01.2022
- 31.12.2026
In Bangladesh, Switzerland was instrumental in engaging likeminded development partners to support prominent local actors to curb corruption and establish transparent and accountable governance systems. This project, co-funded by Switzerland with the UK and Sweden, will continue the work on reducing corruption by engaging citizens, adding the use of an innovative digital tool for community monitoring. Based on the evidence collected on corruption incidences, the project will reinforce policy advocacy and engagement at different levels.
Contribution to the Multi-Donor Trust Fund of the Africa Disaster Risk Financing Programme ADRiFi
01.12.2021
- 30.11.2025
Through a contribution to the ADRiFi programme of the African Development Bank, Switzerland intends to facilitate access to subsidies for the payment of natural disaster insurances for at least an additional 15 African countries. Payouts (up to 5 mio USD per event) from the insurance, managed by the African Risk Capacity Group, will allow governments respond timely and effectively to the needs of their population in case of disaster on the basis of the prepared effective contingency plans.
Inclusive Urbanisation
08.11.2021
- 31.12.2024
The program contributes to inclusive urbanization in Central America in partnership with UN-Habitat with the aim to improve the living conditions of vulnerable populations in urban settlements. Solid data and evidence on informal settlements and specialised advisory will contribute to improve urban policies. Capacity building, participatory planning approaches and increased involvement of the private sector will foster comprehensive and feasible solutions for informal settlements.
Sustainable and Inclusive Balanced Regional Development
01.10.2021
- 30.09.2025
The level of development among the 8 regions in North Macedonia is highly unequal. This misbalance directly affects the wellbeing of citizens living in less developed areas. SDC supports North Macedonia by working on the country system, to improve the national legal framework for planning, monitoring and evaluation of balanced regional development (BRD) ensuring greater allocation of funds for BRD, hence improving the living conditions for all citizens, especially in the underdeveloped regions.
PRODEL - Program for strengthening municipal capacities for local development
01.04.2021
- 30.06.2024
PRODEL III contributes to the decentralization reform through introducing its municipal autonomy approach into new laws and policies, through training of “multipliers” and creation of advisory services to extend its tool of Municipal Development Strategy to more municipalities. The EDM strengthens municipal autonomy and efficient use of local resources for production infrastructure and services, while promoting participation and inclusion.