Moldova

La cooperazione internazionale della Svizzera sostiene la Repubblica di Moldova nel rendere accessibili servizi pubblici di qualità a tutta la popolazione, in particolare a chi abita nelle zone rurali e ai gruppi svantaggiati. Le priorità della cooperazione sono le riforme in ambito sanitario, il rafforzamento del buongoverno locale, lo sviluppo economico sostenibile e l’occupazione. In risposta alle conseguenze dell’aggressione militare della Russia contro l’Ucraina, la Svizzera ha rafforzato il suo impegno bilaterale nella Repubblica di Moldova e fornisce aiuto umanitario.

Cartina della Moldova
© DFAE

La Repubblica di Moldova è tra i Paesi più poveri d’Europa. Uno dei motivi è il conflitto irrisolto con la Transnistria, che dal 1992 ha portato a un peggioramento della situazione economica e provocato una serie di ripercussioni negative. Inoltre, dal 2022 la Repubblica di Moldova è fortemente colpita dalle conseguenze dell’attuale situazione in Ucraina.

Nonostante la Repubblica di Moldova abbia già compiuto vari progressi, il Paese deve ancora affrontare notevoli sfide. Il sistema sanitario necessita di riforme urgenti e l’accesso ai servizi pubblici è possibile solo in misura limitata, in particolare nelle zone rurali. Inoltre la forte emigrazione, il dilagare dell’economia sommersa e la debolezza del settore privato impediscono all’economia di svilupparsi secondo il suo potenziale.

Crisi in Ucraina: sostegno dal 2022

Le conseguenze dell’aggressione militare della Russia contro l’Ucraina sono considerevoli per la Repubblica di Moldova. Il Paese ha accolto il numero proporzionalmente più elevato di profughi ucraini. Inoltre, la crisi in Ucraina ha una serie di effetti negativi sull’economia moldava: inflazione elevata, interruzione delle catene di approvvigionamento e aumento dei costi di trasporto. Dall’inizio della crisi la Svizzera ha intensificato il suo impegno bilaterale e fornisce anche aiuti umanitari. Il sostegno umanitario alla Repubblica di Moldova si basa sull’attuale programma di cooperazione della DSC e lo completa, in particolare nei settori della sanità e del buongoverno. Attraverso versamenti a vari fondi, la Svizzera ha fornito anche un sostegno finanziario diretto alla Repubblica di Moldova per aiutarla ad affrontare le diverse sfide. Con i fondi aggiuntivi l’aiuto complessivo della Svizzera alla Repubblica di Moldova per il 2023 ammonta a circa 35 milioni CHF.

Temi DSC

Salute

Riforma del sistema sanitario

Le condizioni di salute della popolazione moldava sono nettamente peggiori rispetto a quelle della media europea: la speranza di vita di 70 anni è bassa, l’accesso all’assistenza medica di base, soprattutto nelle zone rurali, non è garantito e la popolazione non è sufficientemente protetta dai rischi finanziari legati alle spese elevate. La DSC sostiene pertanto gli sforzi della Repubblica di Moldova per riformare il sistema sanitario affinché tutti possano disporre di servizi di buona qualità. Un’ulteriore priorità dell’impegno svizzero risiede nelle attività di sensibilizzazione volte a prevenire le malattie non trasmissibili (come diabete, malattie cardiovascolari, cancro) e a promuovere uno stile di vita sano.

Salute

Buongoverno democratico

In passato, la Svizzera si è impegnata a fondo per garantire un approvvigionamento idrico e impianti sanitari capillari nella Repubblica di Moldova. Nonostante i risultati effettivi, questi progressi non hanno portato a un miglioramento dei servizi pubblici a livello locale. Per fronteggiare questa situazione, dal 2018, le attività della DCS si concentrano anche sul rafforzamento della governance in questo ambito. L’obiettivo è di aumentare le risorse a disposizione delle autorità locali e di coinvolgere maggiormente la popolazione nelle questioni che la riguardano, in modo tale che le esigenze e gli interessi espressi siano presi in considerazione nel processo politico.

Sviluppo economico e occupazione

Il debole tasso di occupazione e la forte emigrazione mettono la Repubblica di Moldova di fronte a sfide importanti in ambito demografico e sociale e ostacolano lo sviluppo economico. Affinché l’economia possa crescere in modo sostenibile e a beneficio di tutti, il settore privato deve stimolare la creazione di posti di lavoro. Le imprese devono diventare più competitive e creare più occupazione e posti meglio retribuiti. A questo scopo, la Svizzera sostiene tre misure:

  • promuovere le imprese nella creazione di nuovi posti di lavoro;

  • adeguare la formazione professionale alle esigenze del mercato del lavoro;

  • ampliare l’offerta dei servizi pubblici di collocamento.

Questi provvedimenti hanno per obiettivo di ridurre la povertà riducendo il numero di disoccupati e generando più reddito. 

Metodo di lavoro e partner

La Svizzera coordina la sua cooperazione in materia di transizione in stretto contatto con le autorità locali, altri paesi donatori e organizzazioni internazionali come l’UE e l’ONU. In tutti i suoi programmi, la Svizzera integra i principi del buongoverno e della non discriminazione.

Partner importanti della Svizzera nella Repubblica di Moldova

  • ONG svizzere e organizzazioni partner: SKAT Consulting Ltd., Istituto tropicale e di salute pubblica svizzero (Swiss TPH)
  • Partner nazionali: Ministero dell’agricoltura, dello sviluppo regionale e dell’ambiente, Ministero della salute, del lavoro e degli affari sociali, Ministero dell’istruzione, della cultura e della ricerca, autorità cittadine e comunali, organizzazioni professionali e della società civile, settore privato e ONG locali, ecci.
  • Partner bilaterali e multilaterali: Germania (Ministero federale della cooperazione economica e dello sviluppo, BMZ), Società tedesca per la cooperazione internazionale (GIZ), Istituto per la ricostruzione (KfW), Austria (Agenzia austriaca di sviluppo, ADA), Organizzazione mondiale della sanità (OMS), Programma di sviluppo delle Nazioni Unite (PSNU), Unione europea (UE), Fondo delle Nazioni Unite per l’infanzia (UNICEF), ecc.

Progetti attuali

Oggetto 1 – 12 di 12

  • 1

Moldova – Making the Most of Migration

01.06.2023 - 31.12.2026

With one third of Moldova’s population living abroad, the current country`s leadership is firmly committed to harness the development potential of migration. Previous Swiss-supported interventions resulted in a unique mobilization of Moldovan migrants committed to contribute to the development of their home communities. Switzerland will further support Moldova to ensure the sustainability of diaspora engagement models and to improve evidence-based governance through reliable demographic statistics, including migration trends.


Opportunities through Technologies and Innovation in Moldova (OPTIM) - Phase 2

01.01.2023 - 31.12.2026

The project intends to foster the economic resilience and development in Moldova by adopting a market system development approach, a flexible and agile modality that strengthens the capacity of partners with systemic footprint in key sectors. By facilitating a better access to market, technologies, funding, skills and a more conducive business environment for companies, the project will contribute to create better jobs and additional income for its beneficiaries. 


Contribution to the Peace Dividend Initiative (PDI)

01.01.2023 - 31.12.2026

In a global context of increasing fragility but constrained resources, Switzerland is searching ways to leverage contributions of the private sector to scale-up support to peace and development. The Peace Dividend Initiative (PDI) proposes an innovative, yet ambitious, approach combining field based peace mediation, local business incubation and global impact financing. PDI’s model explores concrete ways to support two seemingly distant objectives: peace and profit.


Resilient, Inclusive Markets in Moldova

01.12.2022 - 31.12.2024

Moldova's growth is volatile and jobless. More and better jobs are needed to ensure its economic recovery, resilience and development, particularly outside large cities. Responding to the Government's request, Switzerland will contribute to supporting key markets in Moldova and, with the help of the United Nations Development Programme (UNDP), focusing on local markets and value-chains in vulnerable regions. This is complemented by a separate SECO project supporting the International Labour Organisation (ILO) and Decent Work Country Programme of Moldova.


Strengthening Access to Services for Ukrainian Refugees through Legal Aid

15.11.2022 - 14.11.2023

As a right and a precondition for the enjoyment of all human rights, legal aid promotes peaceful and inclusive societies. The project enhances the access to legal services for Ukrainian refugees through a regional approach building local capacities and enhancing cross-border collaboration. The project opens an avenue for Switzerland to contribute to durable solutions and to channel advocacy messages at national and regional level on the protection of the rights of forcibly displaced populations. 


Job Creation and Skills Development

01.07.2022 - 30.09.2025

Better market-oriented skills and job prospects are key building blocks for fostering inclusive economic development in Moldova. Building on positive results achieved since 2017, Switzerland will continue strengthening public institutions, private sector stakeholders and excluded groups (rural youth, minorities, migrants) with a four-year contribution to a GIZ programme with a special focus on supporting dual professional education as well as SMEs and smart investment policies.


Small Project Credit for the Swiss Cooperation Office in Moldova

01.06.2022 - 30.11.2025

This credit line provides the Swiss Cooperation Office in Moldova with a flexible instrument to provide direct support for local partners to help them respond to the changing context and to build social cohesion, affected by multiple crises. It contributes to further strengthening civil society in both rural and urban areas of Moldova. The support, provided to interested applicants through an open competition of small grants, has a countrywide coverage and includes the Transnistrian region.


Fostering Active Civic Engagement

01.07.2018 - 30.09.2030

Moldova’s democracy is still young and fragile. The population is hesitant to participate in decision-making and to demand their rights. Good-quality civic education is an essential element for promoting democratic values, raising awareness about the rights and responsibilities of every citizen, and for stimulating a stronger civic engagement. Switzerland supports Moldova in providing children and adolescents with opportunities to apply civic learning inside and outside the classroom.


Ma lmplic - Project on civic engagement in local governance

01.05.2018 - 31.10.2024

Moldovan local public administrations are often unable to respond to the needs of the population in an inclusive and sustainable way. Capacity to hold local authorities accountable is poor and citizens are reluctant to engage in public affairs. Switzerland will support Moldova to enhance participation in local development and decision-making, to further improve public service provision in rural areas and ensure a better framework for decentralisation. A strong focus will be put on the inclusion of excluded groups.

 


Progressing towards Universal Health Coverage in Moldova

01.11.2017 - 30.04.2024

Through this project, Switzerland will support the Moldovan government's efforts to ensure access to healthcare services for all and to protect the population against impoverishing health expenditures. This will be achieved through making services more affordable and more accessible for the poorest and the most vulnerable. The population will be empowered to demand transparency and accountability in the healthcare system. 


Institutional Support to Network of Associations of Local Authorities in South East Europe (NALAS)

01.07.2013 - 31.12.2027

With an institutional support to the Network of Associations of Local Authorities of South – East Europe (NALAS), SDC supports the decentralization and democratization processes as well as stability in South East Europe (SEE). NALAS strengthens national associations of local governments and fosters communication and cooperation among them. Through its advocacy activities, NALAS will support local governments in SEE to become more visible and taken into account, both by national governments and European institutions.


Inclusive and Productive Employment in Eastern Europe - Moldova

01.12.2022 - 31.12.2024

The Intervention is part of a programmatic collaboration with the ILO in Eastern Europe and intends to help Moldova improving its employment policies, the capacities of labour market programmes and employment services. This collaboration with the ILO is closely coordinated with a UNDP intervention financed through SDC.

Oggetto 1 – 12 di 12

  • 1