Formazione professionale: l’accesso al mondo del lavoro

Una formazione professionale di qualità può contribuire alla riduzione della povertà se permette di accedere in modo duraturo al mondo del lavoro e di avere un impiego dignitoso. L’obiettivo è quello di uno sviluppo economico che vada a vantaggio di tutti. La DSC coopera con le autorità pubbliche e il settore privato per elaborare offerte di formazione adeguate alle esigenze dell’economia.

Nella linea di mira della DSC

La DSC sostiene la visione di una formazione professionale in grado di offrire a tutte e a tutti le competenze necessarie per partecipare alla vita economica e ottenere un lavoro remunerato in maniera adeguata. L’idea è che professionisti ben formati abbiano gli strumenti per impegnarsi in attività economiche formali o informali, come lavoratrici e lavoratori dipendenti o autonomi.

L’occupabilità delle e degli apprendisti e il loro contributo a una maggiore produttività delle imprese è la chiave del successo agli occhi della DSC. Si tratta di aumentare le offerte di formazione garantendo che tutte le fasce della popolazione possano trarne beneficio: poveri e meno poveri, donne e uomini, abitanti delle campagne e delle città.

Affinché le filiere di formazione avviate corrispondano alle esigenze delle persone che le frequentano e dell’economia, la DSC coinvolge nella loro pianificazione e attuazione sia le autorità pubbliche che il settore privato. I programmi di formazione danno buoni risultati quando hanno un contenuto allo stesso tempo teorico e pratico, come avviene nel sistema duale svizzero.

La DSC cerca di migliorare le proposte di corsi strutturati, ma esorta anche a riconoscere le esperienze di lavoro e di apprendimento informali – a volte di tipo autodidatta – di cui molte persone dispongono.

A seconda dei casi e dei contesti punta inoltre a includere moduli di introduzione a determinati mestieri nella scuola dell’obbligo. A livello secondario sono invece utili servizi di orientamento professionale. La formazione professionale è chiamata a fare da ponte tra l’istruzione di base e il mondo del lavoro. Da questo punto di vista la DSC completa il suo intervento con attività di consolidamento del settore privato e di creazione di posti di lavoro.

Contesto

Nel 2017, 71 milioni di giovani nel mondo sono disoccupati. E sono quasi il doppio quelli che si trovano ad affrontare situazioni di povertà, molto spesso perché non dispongono né di una formazione né di una situazione lavorativa adeguate. Su scala planetaria solo l’11% dei giovani che si iscrivono a una scuola secondaria segue una formazione professionale.

L’esigenza di moltiplicare le offerte formative è legata alla possibilità di valorizzare le potenzialità dei giovani sul mercato del lavoro. La formazione professionale, come l’istruzione di base, è una delle condizioni essenziali dello sviluppo economico e sociale. È fondamentale che la formazione professionale poggi su una buona istruzione di base e che se necessario possa rafforzarla.

Ma una formazione professionale di qualità ha senso solo se gli individui formati trovano in seguito sbocchi professionali. Secondo la Banca Mondiale ogni anno dovrebbero essere creati 40 milioni di nuovi posti per assorbire i giovani sempre più numerosi che entrano nel mercato del lavoro, soprattutto nell’Africa subsahariana e nell’Asia del Sud.

La messa a disposizione di manodopera qualificata può stimolare la produttività e la competitività delle imprese e avere così un impatto positivo sulla crescita economica e la creazione di posti di lavoro. Dare prospettive ai più vulnerabili e rispondere alle aspirazioni dei giovani è indispensabile per evitare uno spreco di potenziale umano ed economico.

 

Testimonianze di beneficiari

Chi ha beneficiato di una formazione professionale racconta il proprio percorso.

Genere e formazione professionale

La DSC applica il principio del rispetto dell’uguaglianza tra donna e uomo nei propri progetti e si adopera affinché le donne possano accedere al mercato del lavoro.

Progetti attuali

Oggetto 73 – 84 di 114

Vocational Skills Development in Macedonia

01.09.2016 - 28.02.2022

Macedonia has one of the highest unemployment rates in Europe (25%), especially among youth (48%). One of the key factors for youth unemployment is that the education and training system does not provide skills needed by the economy. The Vocational Skills Development project aims to address youth unemployment through supporting market relevant skills development by strengthening the engagement of the private sector (e.g. through systematised internships), thus increasing the employability of vocational training graduates.


Progetto concluso

Vocational Skills Development (VSD II)

01.03.2016 - 28.02.2019

The second phase of the project focuses on consolidating the results achieved thus far in the development of the short-term skills development and career guidance services. Moreover it will upgrade the schools’ capacities in provision of long-term vocational trainings in the selected most demanded occupations. Interventions in six Western aimags, Ulaanbaatar, Darkhan, South-Gobi and Choir will enhance the employability of around 180’000 young and adult women and men.  


Progetto concluso

Promoting Market Oriented Skills Training in the Great Lakes region (PROMOST) : phase 2

01.02.2016 - 30.09.2019

PROMOST is a program promoting Market Oriented Skills Training in the Great Lakes region by improving the access to quality and market-relevant vocational training. In a first phase, the program improved access and quality of formal and informal vocational training in Rwanda. The second phase will consolidate results in Rwanda, develop alternative vocational training options in Burundi and South Kivu, and further regional networking on TVET.


Progetto concluso

Vocational Education and Training Phase II (VET II)

Mongolia-VETschool-vegetableprocessing

01.01.2016 - 31.12.2018

VET II aims to contribute to equitable and sustainable social and economic development in Mongolia through the promotion of youth employment. The project will be integrated into public systems to improve youth employment policies and their implementation, benefiting all young men and women. A pro-poor and gender equality focus is mainstreamed in the project’s design and its results framework.


PROMISE: Poverty Reduction through Safe Migration, Skills Development and Enhanced Job Placement

01.11.2015 - 31.08.2021

Migration to Thailand has increasingly become a poverty reduction strategy for marginalized households. It gives a higher income to the individual and, through remittances supports their community of origin. However migrants are often exposed to precarious labour conditions. PROMISE promotes skills development and safe migration and improves thus the livelihoods of the migrants in Thailand and their communities of origin in Cambodia, Laos and Myanmar.


Progetto concluso

Opportunities For Youth Employment

01.07.2015 - 30.09.2019

SDC contributes to the existing project Opportunities for Youth Employment (OYE) implemented by SNV since September 2013, for its upscaling in Tanzania. OYE aims to improve the livelihoods of young women and men by developing and expanding their set of skills and by matching them with existing rural job markets and opportunities for self-employment in agri-business, renewable energy, sanitation and hygiene in 5 regions of the Central Corridor (CC). Co-funding donor of OYE besides SDC is the MasterCard Foundation.


Progetto concluso

Contribution to Network for Policy Research, Review and Advice on Education and Training (NORRAG)

15.04.2015 - 14.04.2018

Being an international network, NORRAG allows policy dialogue between a diversity of actors. It provides just-in-time knowledge on international education and training policies (IETPs). It supports capacity development and evidence-based policy making, particularly in the Global South. The period of shaping the post MDGs/EFA agenda is crucial for recalling the importance of basic education and training. By covering these two themes, NORRAG is a strategic partner for SDC.


Skills Development in Uzbekistan

Apprendisti in un parco imparano a usare un teodolite

01.03.2015 - 29.02.2020

The fourth Phase of the Skills Development Project (SDP) in Uzbekistan contributes to the improvement and further development of the Vocational Education and Training (VET) system by introducing and strengthening the systemic approach to cooperation among stakeholders in the water sector within the cycle “Demand-Training-Job Placement”. The systemic approach to be followed in this Phase of SDP is going to serve as a blueprint for other sectors of the economy and be replicated accordingly.


Progetto concluso

Terre des hommes Schweiz programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Social participation of youth is an objective and at the same time a condition for sustainable development. Young people are often marginalized and lack economic and social perspectives. Youth unemployment worldwide has dramatically risen in the last years and youth, especially girls, are far more exposed to violence and HIV-Aids than adults. terre des hommes schweiz program empowers young people to identify and use opportunities of participation and to advocate within communities for their rights and interests.


Swisscontact programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Swisscontact has the vision of making a sustainable, effective contribution towards the reduction of economic disparities in a globalised world that is growing more and more complex. Swisscontact's mission is the promotion of economic, social and ecological development, by assisting people to suc­cessfully integrate into local commercial life and by so doing open up opportunities for them to improve their living conditions as a result of their own efforts


Progetto concluso

Improving access to services for Syrian refugees living in Mersin Province

15.12.2014 - 14.09.2015

Since the beginning of the crisis, Turkish authorities, with the support of the international community, have been providing comprehensive assistance to Syrians living in the camps. Assistance to those outside has been less comprehensive and more ad hoc. While the government has extended temporary protection to all Syrians in Turkey, allowing them in principle to access public services, the overall number of refugees has stretched national structures and capacities to the utmost. The government has to limit itself to focus on immediate material humanitarian needs, and is largely unable, on its own, to address issues of continuing services, including psycho-social support and integration as the refugee crisis becomes protracted. Beginning October 2014 IOM has therefore embarked on a partnership with a local NGO, the Syria Social Gathering (SSG), to facilitate Syrian refugee's access to services in Mersin province, contributing to their self-reliance and integration in Turkey. The framework for this partnership is SSG's multi-service centre that provides education, vocational training, psychosocial, legal and primary health services to Syrian refugees. IOM's partnership with SSG will strengthen the sustainability of SSG's multi-service centre in Mersin. At present, there are no other local or international organizations providing assistance to the Syrians living in Mersin. So the sustainability of SSG's activities in Mersin is paramount for Syrians in this province to have access to basic services and protection.


Swiss Support for the introduction of the Dual-track principles in Bulgaria Vocational Education system

01.12.2014 - 30.11.2019

This project pursues a sustainable Bulgarian system of professional school education in which vocational education is tightly linked to the demand of the business. It is a vision, in which vocational schools are generating competent, knowledgeable and highly qualified workforce, able to respond to the immediate needs of the labor market and where companies are seen as responsible partners to the educational institutions. Dual Vocational Education and Training System (DVETS) is considered as one of the operational tools and entry point for the accomplishment of this vision.

Oggetto 73 – 84 di 114