Istruzione di base e formazione professionale

Des jeunes filles africaines lèvent la main.
Nella visione della DSC l’istruzione di base e la formazione professionale sono due aspetti interconnessi e complementari. © UN Photo / Marco Dormino

Una buona educazione è alla base dello sviluppo personale di ogni individuo e dello sviluppo economico e sociale di ogni società. L’istruzione contribuisce a ridurre la povertà e le disuguaglianze e stimola la crescita economica. La DSC persegue l’obiettivo di un’istruzione di qualità e accessibile a tutti in qualsiasi momento della vita adoperandosi in due settori prioritari: l’istruzione di base e la formazione professionale.

L’istruzione è essenziale per uno sviluppo sostenibile, che si fonda sulla coesione sociale e la pace in ogni società. L’obiettivo di un sistema educativo di qualità e accessibile, senza discriminazioni, in qualsiasi momento della vita è il quarto nell’elenco degli obiettivi di sviluppo sostenibile (OSS) dell’Agenda 2030. Insieme a quello di un lavoro dignitoso per tutti nell’ambito di una crescita economica duratura e all’obiettivo che punta a eliminare la povertà è al centro dell’impegno della DSC.

In quanto stimola una maggiore consapevolezza su vari piani, l’istruzione può anche contribuire a migliorare le pratiche sanitarie, a difendere l’idea di una produzione agricola responsabile o a sensibilizzare le popolazioni in merito agli effetti del cambiamento climatico.

È assolutamente necessario rafforzare i sistemi educativi in molti Paesi in via di sviluppo o in transizione. Garantire l’accesso all’istruzione è indispensabile inoltre nei contesti cosiddetti «fragili» in cui le disuguaglianze hanno la tendenza ad aggravarsi.

La DSC si impegna nello sviluppo di offerte di qualità nel campo dell’istruzione di base e della formazione professionale. Agli occhi della DSC queste due componenti sono interconnesse e complementari. E non soltanto in una prospettiva lineare di apprendimento. A seconda delle esigenze e dei contesti, può essere interessante proporre insieme moduli di istruzione di base e moduli di formazione professionale: si offrono così più opportunità di integrazione nel mondo del lavoro ai giovani, che possono dimostrare di avere all’attivo una serie di competenze di base.

Il rafforzamento delle offerte educative nei Paesi in via di sviluppo e in transizione è una delle priorità della cooperazione internazionale della Svizzera nei prossimi anni. In virtù del messaggio concernente la cooperazione internazionale 2017-2020 approvato dal Parlamento, i fondi destinati a questo settore aumenteranno del 50% rispetto a quelli previsti per il periodo 2013-2016.

Istruzione di base

La DSC promuove un’istruzione di base adeguata alle esigenze delle popolazioni, di elevata qualità e accessibile a tutti. A questo scopo affianca numerosi Paesi nel processo di riforma dei loro sistemi educativi.

Formazione professionale

Lavorare con le autorità pubbliche e il settore privato permette di sviluppare offerte formative adeguate alle esigenze del mercato. Più giovani possono dunque trovare un lavoro dignitoso e contribuire allo sviluppo del loro Paese.

Progetti attuali

Oggetto 61 – 72 di 265

INEE - soft earmarked contribution to Interagency Network for Education in Emergencies

01.02.2018 - 31.12.2021

Emergencies and protracted crises are a major barrier for the education of children and youth and a key factor for stalling progress to attain the education-SDG 4 of the Agenda 2030. The Interagency Network for Education in Emergencies (INEE) is the global lead in policy dialogue and practice for the right to education during crises. It is a multi-stakeholder body composed of UN-agencies, Donors, NGOs, Ministries of Education, Academia and represents 130 member-organizations in 190 countries. Through its engagement with INEE, Switzerland contributes to shape dialogue, capacity, knowledge for education in crises and for crisis-resilient education systems. 


Young People as Agents of Change in the Water Sector – Consolidation of SDC/GPW’s Pioneering Role

01.01.2018 - 31.12.2027

The project will facilitate the empowerment of young people in the water sector, which is essential to achieve the water-related SDG goals. The intervention will strengthen the current GPW/SDC portfolio, directly supports initiatives and projects, consolidate SDC’s institutional approach, and finally contribute to mainstream a young people approach into strategies and policies at all levels.


Long-term support to UNRWA’s reform

01.01.2018 - 31.12.2020

Through this contribution, Switzerland enables UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East) to pursue the implementation of two key reform areas from its Medium-Term Strategy 2016-21, namely: the Resource Mobilization Strategy and the Protection Framework. These reforms will improve UNRWA’s ability to deliver its core services by stabilizing the Agency’s financial situation and by strengthening its capacities to deliver its protection mandate.


Young People as Agents of Change in the Water Sector

01.01.2018 - 30.04.2021

Young people and their innovative ideas play an important role in addressing some of the largest water challenges. SDC supports the Young Water Fellowship Programme that builds the capacities of young water entrepreneurs, provides technical as well as financial support to implement their ideas and engages with stakeholders and decision-makers to exchange knowledge and create an enabling environment for young people willing to be engaged in the water sector.


Contribution au Réseau suisse pour l’Education et la Coopération Internationale (RECI)

01.01.2018 - 31.12.2020

Dans le cadre de sa nouvelle Stratégie Education, la DDC souhaite renforcer le Réseau suisse Education et Coopération Internationale (RECI) – qui regroupe des ONG, fédérations, hautes écoles pédagogiques, etc. actives dans les domaines de l’éducation et la coopération au développement – afin de mieux mettre en commun leurs compétences et expériences, améliorer la complémentarité des appuis dans les différents pays d’intervention et mieux répondre à la demande éducative des populations.


Contribution ciblée au réseau de politiques internationales et de coopération en éducation et formation - NORRAG

01.01.2018 - 31.12.2020

Le réseau de politiques internationales et de coopération en éducation (NORRAG) est un des partenaires stratégiques de la Suisse. En collaboration avec les acteurs  impliqués dans l’éducation et la coopération au développement, il contribue à la production et la dissémination de connaissances afin de soutenir le développement des politiques éducatives basées sur des données factuelles.


UNICEF Core Contribution 2018-2020

01.01.2018 - 31.12.2020

Despite important progress for children over the last 15 years, child rights violations and inequities persist. UNICEF is mandated by the United Nations General Assembly to advocate for the protection of children’s rights, to help meet their basic needs and to expand their opportunities to reach their full potential. UNICEF is guided by the Convention on the Rights of the Child. Switzerland supports UNICEF because it is the main UN organization with a comprehensive mandate on child protection & development.


UNFPA Core Contribution 2018-2020

01.01.2018 - 31.12.2020

The United Nations Population Fund (UNFPA) works to address questions related to population and development, with an emphasis on sexual and reproductive health, gender equality, and youth. UNFPA is a key partner for Switzerland to ensure progress on its priorities of sexual and reproductive health and rights as well as gender equality and women’s empowerment.


Appui au Focal Point et au Réseau Education

19.12.2017 - 31.12.2021

Ce programme vise à assurer au Point Focal éducation et à son équipe les ressources et appuis nécessaires afin d’assurer la mise en œuvre effective de la nouvelle stratégie éducation, de renforcer et animer le réseau éducation et la capacité de ses membres (internes et externes à la DDC), et d’assurer le positionnement stratégique de la DDC sur la scène internationale et en particulier au sein du Partenariat Mondial pour l’Education.


Global Energy Efficiency and Construction Outreach Programme (GLECOP)

01.12.2017 - 31.12.2021

GLECOP contributes to low-emission, energy-efficient and resilient development at a global scale. It supports two multilateral initiatives, the Energy Efficiency in Emerging Economies (E4) Programme implemented by the International Energy Agency and the Global Alliance for Buildings and Construction. Through its support, Switzerland aims to enhance knowledge and capacities, to leverage successful practices and to strengthen policies on energy efficiency with a focus on the construction sector.


Afghanistan Reconstruction Trust Fund (ARTF)

01.12.2017 - 31.12.2020

ARTF is a coordinated on-budget financing mechanism for the state, administered by the World Bank. Its priority national investment projects focus on agriculture, rural development, infrastructure, education, health and governance. Since the initiation of the Trust Fund in 2002, Millions of Afghan women, men and children have gained access to services and improved their income. It also significantly contributed to the Afghan state’s capacity.


Inclusion financière dans l'Union Economique et Monétaire Ouest Africaine (UEMOA)

01.12.2017 - 31.12.2023

En Afrique de l’Ouest, le faible accès aux services financiers ne permet pas de moderniser les exploitations familiales et de développer des activités productives. La DDC soutient la stratégie régionale d’inclusion financière de l’Union économique et monétaire ouest-africaine et la Swiss Capacity Building Facility pour accroitre l’accès à de nombreux jeunes et femmes aux services financiers et leur offrir des opportunités économiques permettant ainsi de s’attaquer aux causes de la migration et de l’insécurité.

Oggetto 61 – 72 di 265