Colombia

Le priorità tematiche della DSC in Colombia vertono sulla fornitura di servizi di base, sulla protezione delle vittime del conflitto, ma anche sull'accesso all'acqua, alla gestione e al risanamento idrico.

Cartina della Colombia
© DFAE

Nel 2012, il Governo colombiano ha annunciato l'avvio di negoziati per mettere fine al conflitto con i guerriglieri delle Forze armate rivoluzionarie di Colombia (FARC). Il processo ha dato adito all'adozione d’iniziative legislative come la legge per la restituzione delle terre alle vittime del conflitto. I negoziati hanno suscitato un'eco positiva a livello nazionale e internazionale, ma vi sono ambienti che ancora vi si oppongono e la violenza organizzata rimane un tema d'attualità nel Paese. Le attività della DSC si concentrano principalmente sulla preoccupante situazione umanitaria delle vittime del conflitto. La sua strategia generale mira ad accompagnare i processi per superare il conflitto armato e sostenere la riconciliazione. Si fonda su varie modalità di cooperazione, come il partenariato bilaterale e multilaterale e gli interventi diretti.

Aiuto umanitario

Servizi di base per la popolazione vittima del conflitto

L'aiuto umanitario d'emergenza soddisfa i bisogni elementari delle popolazioni colpite dal conflitto, cercando di garantire, in particolare, l'accesso all'acqua potabile, la sicurezza alimentare e le cure di base. In questo modo è possibile offrire i mezzi di sussistenza necessari alle popolazioni vulnerabili, consolidare le loro capacità istituzionali od organizzative per permettere loro di partecipare ai processi di riconciliazione. La DSC è particolarmente attiva a livello rurale.

Aiuto Umanitario

Governance fondiaria

Protezione delle vittime del conflitto: processo di restituzione delle terre

Adottata nel 2011, la legge sulle vittime e sulla restituzione delle terre prevede vari meccanismi di protezione in favore della popolazione civile. Questi meccanismi si ispirano all'approccio «Do no harm» («Non nuocere»), che vigila affinché l'aiuto fornito non diventi una fonte di conflitto supplementare tra le parti. Concretamente, questo approccio è articolato in tre punti:

  • il consolidamento istituzionale;
  • lo sviluppo delle capacità individuali;
  • la gestione delle conoscenze.

Il Ministero dell'agricoltura colombiano è incaricato di applicare la legge conformemente a questo approccio, con il sostegno tecnico dell'Università nazionale di Colombia e l'organizzazione americana «CDA-Collaborative Learning Projects».

Impegno in contesti fragili e prevenzione di conflitti armati

Acqua

Garantire l'accesso all'acqua per le popolazioni vulnerabili, migliorare il risanamento e la gestione idrica.

La popolazione, in particolare quella nelle regioni rurali, ha diritto a un accesso durevole all'acqua. Al contempo occorre anche garantire il risanamento idrico. Nel quadro di un partenariato pubblico-privato, imprese svizzere e colombiane hanno svolto ricerche sul consumo di acqua delle economie domestiche. I risultati di questi studi hanno permesso di avviare un progetto pilota per promuovere una migliore gestione dell'acqua. Le conoscenze acquisite nella realizzazione del progetto pilota hanno permesso di lanciare, nel 2012, una seconda fase a cui partecipano sette grandi imprese colombiane. Il progetto è coordinato dal Centro nazionale per una produzione più pulita (CNPP).

L’acqua

Storia della cooperazione

Dall'aiuto umanitario al sostegno della transizione

Nel 2001, la DSC ha aperto un ufficio a Bogotà e avviato un programma umanitario per migliorare le condizioni di vita delle vittime del conflitto armato. Dal 2009, la Colombia fa parte dei Paesi prioritari per la DSC.

Progetti attuali

Oggetto 13 – 22 di 22

Modernization of Land Management in Colombia (Swiss Tierras) - Phase II

01.01.2020 - 31.12.2024

"

In the past, Colombia did not have a strong land management system, thus hindering economic development. With a first phase of support, SECO started to adress this gap. Phase II will now consolidate, further deepen and broaden the support, helping Colombia move further towards a modern land administration system.

"


Sustainable Recycling Industries Phase II.

01.01.2019 - 31.12.2023

"

With the growth of the global economy and the digitalization of today's businesses and society, electrical and electronic equipment has become more affordable and in combination with short usage times of the devices Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE or e-waste) has become the fastest growing waste stream worldwide.

"


Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Phase II

01.12.2016 - 31.12.2021

SECO is partnerning with the World Bank to implement the Disaster Risk Financing and Insurance (DRFI) Program to support primarily SECO priority countries in building their financial resilience to natural disasters. Countries receive technical assistance helping them in their advance planning of financing needs in the case of natural disasters.


Integral Development of Urban Water and Sanitation Utilities in Colombia

01.11.2016 - 31.12.2021

Urban water and sanitation utilities in Colombia face problems regarding service quality and financial sustainability. The Program will support 10 utilities in assessing their performance through a standardized tool, and on this basis, formulate and implement measures to improve their performance and reach a better service quality.


Corporate Sustainability and Reporting for Competitive Business - CSRCB Phase II

01.09.2016 - 31.08.2020

Phase II of the 'Corporate Sustainability and Reporting for Competitive Business' Programme (CSRCB) aims at promoting the integration of SMEs into global value chains by improving their sustainability reporting and performance. The programme is implemented by the Global Reporting Initiative (GRI) and targets six developing countries.


Colombia + Competitiva Program and IDB Colombia Sostenible Facility

01.07.2016 - 31.12.2020

SECO aims at supporting the Colombian government in its agenda to a) strengthen the competitiveness of its economy, which is crucial for the OECD accession and b) create economic perspectives and support sustainable agricultural practices, which contribute to lasting peace.


Financial Infrastructure Programme

09.10.2015 - 31.12.2020

The Global Financial Infrastructure Programme (hereafter, the programme) will support the development and creation of well-functioning financial markets in SECO’s priority countries. With a specific focus on credit reporting and secured transaction, the programme will facilitate financial inclusion and foster responsible access to finance. It will be implemented by the the International Finance Corporation (IFC).


The Sustainable Trade Initiative IDH

30.06.2013 - 31.12.2021

IDH is a neutral convener that brings together companies in a safe pre-competitive arena, acts as facilitator to organize cooperation between companies, NGOs, governments, knowledge institutes, banks and trade unions. IDH kick-starts sustainability programs by co-funding and de-risking private investments, and helps exploring new concepts that will help create scalable, self-sustaining solutions that deliver impact at scale on Sustainable Development Goals, with a focus on: improved livelihoods of smallholder farmers and increased, decent incomes for workers to help end poverty (SDG1), promote inclusive and sustainable economic growth (SDG 8), improve gender equality (SDG 5), nutrition (SDG 2) and help to halt deforestation (SDG 15) and reduce toxic loading.


Sustainable Cities in Colombia and Peru

01.11.2012 - 31.12.2020

"

The private sector can be a source of urban infrastructure financing to close the growing infrastructure gap in Latin America. The IFC LAC Sustainable Cities Program will provide advisory services to support selected cities in attracting the private sector to develop a pool of implementable and bankable high impact infrastructure projects.

"

Oggetto 13 – 22 di 22