Formation professionnelle – la porte d’entrée vers le monde du travail

Une formation professionnelle de qualité peut contribuer à la réduction de la pauvreté si elle permet aux apprenants de s’intégrer durablement sur le marché de l’emploi avec des conditions de travail décentes. L’objectif est celui d’un développement économique qui profite à tous. La DDC travaille avec les autorités publiques et le secteur privé sur des offres de formation adaptées aux besoins de l’économie.

En point de mire de la DDC

La DDC défend la vision d’une formation professionnelle à même de donner aux apprenants les compétences nécessaires pour participer à la vie économique et accéder à un travail convenablement rémunéré. L’idée est que les professionnels formés soient bien équipés pour s’engager dans des activités économiques formelles ou informelles, comme employés ou indépendants.

L’employabilité des apprentis et leur contribution à une productivité accrue des entreprises est clé aux yeux de la DDC. Il s’agit d’augmenter les offres de formation en garantissant que toutes les catégories de la population puissent en profiter: pauvres et moins pauvres, femmes comme hommes, populations urbaines et rurales.

Pour que les filières de formation mises sur pied correspondent au mieux aux besoins des apprenants et de l’économie, la DDC prend soin d’associer aussi bien les autorités publiques que le secteur privé à leur planification et mise en œuvre. Les programmes de formation sont porteurs lorsqu’ils reposent sur un contenu à la fois théorique et pratique, à l’image du système d’apprentissage dual pratiqué en Suisse.

La DDC travaille à améliorer les offres de formation professionnelle, mais elle encourage aussi à reconnaître les expériences de travail et apprentissages informels – parfois acquis en autodidacte – dont peuvent se targuer de nombreux professionnels.

Suivant les cas et les contextes, la DDC préconise d’inclure des modules d’initiation à certains métiers durant la scolarité obligatoire. A l’école secondaire, des services d’orientation professionnelle s’avèrent utiles. Dans l’idéal, la formation professionnelle est appelée à faire le pont entre l’éducation de base et le monde du travail. Dans cette perspective, la DDC complète son intervention avec des activités de renforcement du secteur privé et de création d’emplois.

Contexte

En 2017, 71 millions de jeunes dans le monde sont sans emploi. Et près du double sont confrontés à des situations de pauvreté, très souvent parce qu’ils ne disposent ni d’une formation ni d’une situation de travail adéquate. A l’échelle de la planète, seuls 11% des jeunes engagés au degré secondaire suivent une formation professionnelle.

Le besoin de multiplier les offres de formation est évident pour permettre aux jeunes de faire valoir leur potentiel sur le marché de l’emploi. La formation professionnelle, au même titre que l’éducation de base, est l’une des conditions essentielles du développement économique et social. Il est crucial que la formation professionnelle s’appuie sur une bonne formation initiale et, le cas échéant, qu’elle puisse la renforcer.

Mais une formation professionnelle de qualité n’a de sens que si les individus formés trouvent ensuite des débouchés professionnels. D’après la Banque mondiale, 40 millions de nouveaux emplois devraient être créés annuellement pour absorber les jeunes de plus en plus nombreux qui entrent sur le marché du travail, surtout en Afrique subsaharienne et en Asie du Sud.

La mise à disposition d’une main d’œuvre qualifiée peut stimuler la productivité et la compétitivité des entreprises, ce qui a un impact positif sur la croissance économique et la création de postes de travail. Donner des perspectives aux vulnérables et répondre aux aspirations des jeunes est indispensable pour éviter un gaspillage de potentiel humain et économique.

Témoignages

Des bénéficiaires de formation professionnelle racontent leur parcours

Genre et formation professionnelle

La DDC intègre le respect de l’égalité entre hommes et femmes dans ses projets et veille à ce que les femmes puissent accéder au marché du travail.

Projets actuels

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Enhance employability of migrants in Urban Cairo

01.07.2019 - 31.08.2022

Food-processing and the food service sector is ranked as Egypt’s second largest manufacturing industry This project supports the employability of vulnerable Egyptians and migrants, especially women, in the food sector.


FarhangSara - Promotion of Cultural and Artistic Expressions

01.07.2019 - 30.06.2022

The project fosters peaceful interactions within a divided Afghan society marked by decades of conflict. The unifying potential of cultural heritage and the promotion of artistic expression contribute to refocus on common ground. To ensure the protection and promotion of tangible and intangible cultural heritage, the project supports conducive cultural policies, strengthens partnerships with public institutions, private sector, civil society, media and individual artists all over the country.


Promoting Market Oriented Skills Training in the Great Lakes region (PROMOST)

01.07.2019 - 30.06.2022

PROMOST contributed to increased employment and income generation in the Great Lakes region by providing access and enhancing quality of vocational training. Building on the achievements of the previous two phases, the third phase will focus on the sustainability of the interventions, on the labor market insertion of graduates and on the institutionalization of short-term training and apprentice-ships, thus permitting the phasing-out of Swiss contributions and the continuous increasing of national and regional commitments to professional skills education, especially in Rwanda.


Skills for Jobs

01.05.2019 - 30.06.2023

Lack of market-relevant skills is still an obstacle to Albania’s economic development and to reduce (youth) unemployment. The project is supporting the government to address this by reforming the vocational education and training (VET) system. Private sector will continue to play a bigger role in VET definition and provision. Already more than half of all VET students and 10% of all (short term) trainees will have access to improved and labour-market oriented skills development enhancing their prospects for a decent job and increased income.


Policy advice for efficient VET reform in Serbia

01.01.2019 - 31.12.2021

Through this policy support to the Serbian Ministry of Education, governance mechanism of the new VET law will be put in place in a transparent and inclusive manner. State capacities will be able to evaluate the VET system. By increasing the outreach, the new system will be more need-based and available to all. All this will contribute to increased employment options for VET graduates. Partners are the Center for Education Policy (Serbian NGO) and the Swiss KOF.


Program Contribution to Brücke – Le Pont 2019 - 2020

01.01.2019 - 31.12.2021

Brücke-Le pont is an independent organization established by Travail.Suisse and the Catholic workers' movement (KAB). It has a strong support base in Switzerland and more than 60 years of experience in development cooperation in the South. Its program "Decent Work” includes some 30 projects in Togo, Benin, Salvador, Honduras, Brazil and Bolivia. The programme improves lives of disadvantaged people through vocational trainings, improved access to the labour market, income generation and improved respect of labour rights.


Vocational Education and Training Phase III (VET III) “Youth Employment Promotion”

Youth selected their future jobs

01.01.2019 - 30.06.2021

The last phase of the project aims at consolidating best practices, streamlining them into the legislative framework and strengthening the capacities of national partners. The approaches and services tested by the project for youth employment, which are based on Swiss and international successful practices in employment promotion, will be integrated into the public systems to improve youth employment policies and their implementation, benefiting all young men and women.


Developing Skills for Better Employment

01.01.2019 - 31.12.2022

The economic growth of Albania has only recently been translated into labour market improvements. Unemployment remains to be high, especially among youth (24.5%). The project supports national institutions responsible for vocational training and employment to deliver coordinated and demanddriven services. 33'000 vocational school students will benefit from labour market oriented vocational training offer and 5'000/6% of registered unemployed job seekers from improved employment promotion measures.


Relief International: Providing educational opportunities for Syrian refugees in Za’atari and Azraq camps

01.01.2019 - 31.08.2020

SDC’s contribution will help to maintain essential education services provided by Relief International (RI) for Syrian refugee children and youth in Za’atari and Azraq camps especially after the drastic funding cuts announced by UNICEF in June 2018. The project contributes to retain school-aged refugee children in the formal education system by providing support through: 1) Remedial Education services for in-school children with learning difficulties and 2) the certified drop-out programme for out-of-school children who can only go back to school if they complete the programme.


SDC Education Fund

01.01.2019 - 31.12.2021

As part of its increased commitment for Education and of the implementation of SDC’s Education Strategy, the SDC launches an Education Fund in order to incentivize innovation and the application of new approaches in basic education/vocational skills development and through educational activities across sectors. Innovation can have a catalytic effect on the effectiveness of programmes in and through education. Education is a core enabler for sustainable development and is an important lever in Switzerland’s commitment to promote human and economic development, peace and stability. 


Program Contribution to Terre des Hommes Schweiz 2019 - 2020

01.01.2019 - 31.12.2020

Youth, especially girls, are far more exposed to missing out economic opportunities, gender based violence and HIV-Aids than adults. TdH Schweiz promotes social participation of young people in nine countries in Africa and Central and South America, with a specific focus on prevention of violence, promotion of income opportunities and improving the reproductive health of youth. With its combined approach, involving individuals, communities and institutions it reaches out to over 190000 peers and some 2000 institutions.


Public Private Development Partnership to improved Plumbing Education in Ukraine

01.10.2018 - 28.02.2023

The mismatch of skills and qualifications with the needs of the economy remains an important cause of low productivity in Ukraine. This Public Private Development Partnership aims at improving the quality and relevance of vocational education and training for plumbers. Improved skills and knowledge tailored to the needs of the market will contribute to increase employability and incomes of young people.

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