Formation professionnelle – la porte d’entrée vers le monde du travail

Une formation professionnelle de qualité peut contribuer à la réduction de la pauvreté si elle permet aux apprenants de s’intégrer durablement sur le marché de l’emploi avec des conditions de travail décentes. L’objectif est celui d’un développement économique qui profite à tous. La DDC travaille avec les autorités publiques et le secteur privé sur des offres de formation adaptées aux besoins de l’économie.

En point de mire de la DDC

La DDC défend la vision d’une formation professionnelle à même de donner aux apprenants les compétences nécessaires pour participer à la vie économique et accéder à un travail convenablement rémunéré. L’idée est que les professionnels formés soient bien équipés pour s’engager dans des activités économiques formelles ou informelles, comme employés ou indépendants.

L’employabilité des apprentis et leur contribution à une productivité accrue des entreprises est clé aux yeux de la DDC. Il s’agit d’augmenter les offres de formation en garantissant que toutes les catégories de la population puissent en profiter: pauvres et moins pauvres, femmes comme hommes, populations urbaines et rurales.

Pour que les filières de formation mises sur pied correspondent au mieux aux besoins des apprenants et de l’économie, la DDC prend soin d’associer aussi bien les autorités publiques que le secteur privé à leur planification et mise en œuvre. Les programmes de formation sont porteurs lorsqu’ils reposent sur un contenu à la fois théorique et pratique, à l’image du système d’apprentissage dual pratiqué en Suisse.

La DDC travaille à améliorer les offres de formation professionnelle, mais elle encourage aussi à reconnaître les expériences de travail et apprentissages informels – parfois acquis en autodidacte – dont peuvent se targuer de nombreux professionnels.

Suivant les cas et les contextes, la DDC préconise d’inclure des modules d’initiation à certains métiers durant la scolarité obligatoire. A l’école secondaire, des services d’orientation professionnelle s’avèrent utiles. Dans l’idéal, la formation professionnelle est appelée à faire le pont entre l’éducation de base et le monde du travail. Dans cette perspective, la DDC complète son intervention avec des activités de renforcement du secteur privé et de création d’emplois.

Contexte

En 2017, 71 millions de jeunes dans le monde sont sans emploi. Et près du double sont confrontés à des situations de pauvreté, très souvent parce qu’ils ne disposent ni d’une formation ni d’une situation de travail adéquate. A l’échelle de la planète, seuls 11% des jeunes engagés au degré secondaire suivent une formation professionnelle.

Le besoin de multiplier les offres de formation est évident pour permettre aux jeunes de faire valoir leur potentiel sur le marché de l’emploi. La formation professionnelle, au même titre que l’éducation de base, est l’une des conditions essentielles du développement économique et social. Il est crucial que la formation professionnelle s’appuie sur une bonne formation initiale et, le cas échéant, qu’elle puisse la renforcer.

Mais une formation professionnelle de qualité n’a de sens que si les individus formés trouvent ensuite des débouchés professionnels. D’après la Banque mondiale, 40 millions de nouveaux emplois devraient être créés annuellement pour absorber les jeunes de plus en plus nombreux qui entrent sur le marché du travail, surtout en Afrique subsaharienne et en Asie du Sud.

La mise à disposition d’une main d’œuvre qualifiée peut stimuler la productivité et la compétitivité des entreprises, ce qui a un impact positif sur la croissance économique et la création de postes de travail. Donner des perspectives aux vulnérables et répondre aux aspirations des jeunes est indispensable pour éviter un gaspillage de potentiel humain et économique.

Témoignages

Des bénéficiaires de formation professionnelle racontent leur parcours

Genre et formation professionnelle

La DDC intègre le respect de l’égalité entre hommes et femmes dans ses projets et veille à ce que les femmes puissent accéder au marché du travail.

Projets actuels

Objet 61 – 72 de 148

Vocational Education and Training Phase III (VET III) “Youth Employment Promotion”

01.01.2019 - 31.12.2020

The last phase of the project aims at consolidating best practices, streamlining them into the legislative framework and strengthening the capacities of national partners. The approaches and services tested by the project for youth employment, which are based on Swiss and international successful practices in employment promotion, will be integrated into the public systems to improve youth employment policies and their implementation, benefiting all young men and women.


Public Private Development Partnership to improved Plumbing Education in Ukraine

01.10.2018 - 31.10.2022

The mismatch of skills and qualifications with the needs of the economy remains an important cause of low productivity in Ukraine. This Public Private Development Partnership aims at improving the quality and relevance of vocational education and training for plumbers. Improved skills and knowledge tailored to the needs of the market will contribute to increase employability and incomes of young people.


Policy advice for efficient VET reform in Serbia

01.06.2018 - 31.12.2021

Through this policy support to the Serbian Ministry of Education, governance mechanism of the new VET law will be put in place in a transparent and inclusive manner. State capacities will be able to evaluate the VET system. By increasing the outreach, the new system will be more need-based and available to all. All this will contribute to increased employment options for VET graduates. Partners are the Center for Education Policy (Serbian NGO) and the Swiss KOF.


Vocational Skills Development Programme (VSDP)

01.05.2018 - 30.04.2022

Over 11’000 women and men will directly benefit from improved access to relevant and recognised skill development and employment opportunities in selected urban and rural areas, particularly in the South East of Myanmar, Yangon and Mandalay. The programme will further contribute to strengthening the overall vocational training system in Myanmar through strategic partnerships with the government of Myanmar and private sector partners from selected industries.


IBC-Improving protection, social cohesion and skills development services for Syrian and host communities in Kilis

01.04.2018 - 31.07.2019

There are almost 3.6 million Syrian refugees in Turkey, residing in different provinces across the country, mainly in non-camp settings. Their vulnerabilities are growing and tensions between them and host communities are on the rise. The national NGO IBC, active in humanitarian relief and emergency aid, aims with the proposed project to improve the living conditions of Syrian refugees, while focusing on strengthening social cohesion between host communities and refugees.


Projet terminé

COMUNDO – PC 2018

01.03.2018 - 28.02.2019

COMUNDO’s focus is on knowledge exchange between professionals working on a voluntary basis (PEZA) and local partner organisations (PO) with the objective of institutional and capacity development of the PO. It improves individual and collective competencies, organisational development and networks of the PO. The supported POs contribute to social inclusion and equal livelihood assets access/protection of vulnerable groups. In Switzerland COMUNDO sensitizes civil society (CS) and politic decision makers to responsible action and behaviour.


Eritrea UNDP Skills and Migration Project

01.01.2018 - 31.12.2019

The Swiss Development Cooperation will contribute to the second phase of this UNDP project aiming at expanding economic opportunities for youth through skills development and improving the enabling environment for employment creation and business.  In parallel, the project supports the Eritrean Government in improving its migration governance capacities. 


ProJoven: Vocational training for young people at risk of exclusion

01.01.2018 - 31.12.2021

En la fase II, ProJoven contribuye a la inserción laboral de aproximamiento 6’000 jóvenes en riesgo del Distrito Central, de la región Golfo de Fonseca y Mosquitia/Atlántida. Esto significa un mínimo de 80% de los 7’500 jóvenes formados con un sistema de formación profesional-inserción laboral de calidad y acorde a la demanda del mercado, que alcanza sectores productivos, servicios y turismo. Además, el sistema formación-inserción laboral incorpora un enfoque psicosocial para la sostenibilidad de los resultados.


Rural Markets

01.01.2018 - 31.12.2021

Rural Household Production Units experience various difficulties preventing them from establishing themselves sustainably and competitively in the market. The Rural Markets project successfully applied the market systems development approach. It now aims to induce systemic changes and a scaling up of markets for producers in new regions of productive potential. Support of non-financial services combined with financial services will establish synergies between public and private actors.


Promoting Healthy Lifestyles and Gender Equitable Attitudes among Young Men and Women in Bosnia and Herzegovina

01.12.2017 - 30.11.2020

Attitudes and behaviors of the current generation of young people in BiH are still shaped by patriarchal values, which influence the lifestyles of boys and girls and their respective vulnerability to health risks. Young men are more inclined to engage in harmful and dangerous activities and are much more likely to use violence - against women and peers - than women. The proposed intervention will promote healthier lifestyles and challenge existing gender stereotypes by working with young men, as well as women, in schools and local communities.


Committee dual Vocational Education Training (DC dVET) and specific thematic support in Switzerland (FoBBIZ)

01.12.2017 - 30.11.2021

The dual vocational education training (VET) system has long tradition in German-speaking countries, contributing to employment and income. Thus, its adaptation in development contexts is often complex and challenging. By fostering networks between donor agencies working on dual VET and tapping into the experience of the Swiss VET-community, the exchange of best practices and usage of synergies will improve VET projects in partner countries and lead to a better international positioning of the dual VET approaches.


Eritrea Vocational Skills Training

01.10.2017 - 31.12.2019

The Swiss Development Cooperation will implement in this pilot phase 2 projects in vocational skills training in Eritrea. One project is designed as a contribution to ongoing projects of Don Bosco, the other to a project of the “Schweizerisches Unterstützungskomitee für Eritrea. The objectives of the phase are: (i) enhancing the training of teachers and increasing numbers of students having access to trainings and (ii) building a relation of trust with the Eritrean authorities in order to open a broader policy dialogue between the two countries

Objet 61 – 72 de 148