Formation professionnelle – la porte d’entrée vers le monde du travail

Une formation professionnelle de qualité peut contribuer à la réduction de la pauvreté si elle permet aux apprenants de s’intégrer durablement sur le marché de l’emploi avec des conditions de travail décentes. L’objectif est celui d’un développement économique qui profite à tous. La DDC travaille avec les autorités publiques et le secteur privé sur des offres de formation adaptées aux besoins de l’économie.

En point de mire de la DDC

La DDC défend la vision d’une formation professionnelle à même de donner aux apprenants les compétences nécessaires pour participer à la vie économique et accéder à un travail convenablement rémunéré. L’idée est que les professionnels formés soient bien équipés pour s’engager dans des activités économiques formelles ou informelles, comme employés ou indépendants.

L’employabilité des apprentis et leur contribution à une productivité accrue des entreprises est clé aux yeux de la DDC. Il s’agit d’augmenter les offres de formation en garantissant que toutes les catégories de la population puissent en profiter: pauvres et moins pauvres, femmes comme hommes, populations urbaines et rurales.

Pour que les filières de formation mises sur pied correspondent au mieux aux besoins des apprenants et de l’économie, la DDC prend soin d’associer aussi bien les autorités publiques que le secteur privé à leur planification et mise en œuvre. Les programmes de formation sont porteurs lorsqu’ils reposent sur un contenu à la fois théorique et pratique, à l’image du système d’apprentissage dual pratiqué en Suisse.

La DDC travaille à améliorer les offres de formation professionnelle, mais elle encourage aussi à reconnaître les expériences de travail et apprentissages informels – parfois acquis en autodidacte – dont peuvent se targuer de nombreux professionnels.

Suivant les cas et les contextes, la DDC préconise d’inclure des modules d’initiation à certains métiers durant la scolarité obligatoire. A l’école secondaire, des services d’orientation professionnelle s’avèrent utiles. Dans l’idéal, la formation professionnelle est appelée à faire le pont entre l’éducation de base et le monde du travail. Dans cette perspective, la DDC complète son intervention avec des activités de renforcement du secteur privé et de création d’emplois.

Contexte

En 2017, 71 millions de jeunes dans le monde sont sans emploi. Et près du double sont confrontés à des situations de pauvreté, très souvent parce qu’ils ne disposent ni d’une formation ni d’une situation de travail adéquate. A l’échelle de la planète, seuls 11% des jeunes engagés au degré secondaire suivent une formation professionnelle.

Le besoin de multiplier les offres de formation est évident pour permettre aux jeunes de faire valoir leur potentiel sur le marché de l’emploi. La formation professionnelle, au même titre que l’éducation de base, est l’une des conditions essentielles du développement économique et social. Il est crucial que la formation professionnelle s’appuie sur une bonne formation initiale et, le cas échéant, qu’elle puisse la renforcer.

Mais une formation professionnelle de qualité n’a de sens que si les individus formés trouvent ensuite des débouchés professionnels. D’après la Banque mondiale, 40 millions de nouveaux emplois devraient être créés annuellement pour absorber les jeunes de plus en plus nombreux qui entrent sur le marché du travail, surtout en Afrique subsaharienne et en Asie du Sud.

La mise à disposition d’une main d’œuvre qualifiée peut stimuler la productivité et la compétitivité des entreprises, ce qui a un impact positif sur la croissance économique et la création de postes de travail. Donner des perspectives aux vulnérables et répondre aux aspirations des jeunes est indispensable pour éviter un gaspillage de potentiel humain et économique.

Témoignages

Des bénéficiaires de formation professionnelle racontent leur parcours

Genre et formation professionnelle

La DDC intègre le respect de l’égalité entre hommes et femmes dans ses projets et veille à ce que les femmes puissent accéder au marché du travail.

Projets actuels

Objet 121 – 132 de 147

Projet terminé

Vocational Education and Training Laos (VELA)

01.01.2013 - 30.06.2019

The Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC) supports a reform of technical and vocational education and training in Lao PDR to ensure that Lao youth—particularly from marginalized groups—have access to quality education, can obtain a high level of skills, and can find and keep well-paid jobs.


Projet terminé

Professional education and training to enhance employability of young people in Nicaragua

01.01.2013 - 30.06.2017

Nicaragua’s need for significant improvements at all levels of education is widely recognized. The recent Vocational Education and Training (VET) system reform and SDC’s good results in the cooperation with the National Technological Institute (INATEC) provide a good base for a new project phase. The overall goal of the project is to reduce poverty and vulnerability among youth. The employability and inclusion of young men and women from rural areas and marginal urban settings into the labour market will be enhanced.


Projet terminé

Support Nigerian Diaspora – Vocational training initiative

01.12.2012 - 31.05.2016

The Global Programme Migration and Development of SDC supports NIDOE-Swiss in strengthening its skills and expertise and thereby enables it to implement development projects in Nigeria. NIDOE-Swiss will implement a project funded by SDC to improve the vocational training of students and their employability in Nigeria. The organisation's knowledge and skills will contribute to the economic development in Nigeria.


Projet terminé

Support to UNRWA institutional and operational reforms (Education)

15.11.2012 - 15.03.2013

SDC support to UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for the Palestine Refugees in the Near East) in the occupied Palestinian territory will enable the organization to further implement its mandate and its reforms agenda. The intervention focuses on the delivery of enhanced education services - which include primary education, skills development and professional training services – for the benefit of over 270,000 pupils attending UNRWA’s schools and technical vocational education and training centers.


Projet terminé

ProCAP - Vocational Skills Development Program

01.11.2012 - 31.12.2015

Vocational skills development is key to poverty reduction in Bolivia. Since 2006, Switzerland is working in this area with important effects in training quality and amplification of coverage in rural areas. This credit is proposed to further broaden coverage (reaching marginal urban populations of 4’200 men and women) and foster sustainability by strengthening training for technical instructors (650 trained teachers with quality).


Projet terminé

Pilot general practitioner teams in North-East Hungary

01.07.2012 - 31.05.2017

Health status in Hungary is clearly below EU average, especially among marginalized groups. In a pilot programme, newly set-up general practitioner teams will provide a broader scope and better quality of health services in disadvantaged Hungarian regions. Together with accompanying research, the results of this pilot programme will serve as basis for a country-wide introduction of this model.
 


Projet terminé
Projet terminé

Protéger et créer des perspectives pour les enfants et les jeunes migrants en difficulté

01.06.2012 - 31.03.2018

L’accompagnement et la réintégration des migrants mineurs nécessitent une action régionale coordonnée. Depuis 2012, les quinze pays membres de la Communauté Economique des Etats de l’Afrique de l’Ouest collaborent au sein d’un réseau qui permet d’assurer une prise en charge transnationale de cette population vulnérable. La DDC soutient ce réseau régional depuis 2010.


Projet terminé

Contribution to the "International business college in Mitrovica (IBCM) - North Kosovo"

01.05.2012 - 31.12.2015

The main objective of this project is to contribute to an existing multi-donor project in order to create opportunities and entry points in North Kosovo. In the same time, this contribution will address issues of SDC current portfolio, such as quality education and vocational skills development, strengthening of (minority inclusive) economic development and reduction of youth unemployment.


Projet terminé

MarketMakers

02.04.2012 - 31.05.2017

Poor economic performance in the recent years has led to insufficient job creation in Bosnia and Herzegovina. Young women and men have been hardest hit by the economic crisis and are also over-proportionally affected by the precarious working conditions, including low wages and lack of social insurance. MarketMakers aims at stimulating the creation of new employment opportunities and demand-driven professional skills training for young people in three selected economic sectors (e.g. ICT).


Projet terminé

ALPs - African Livelihoods Partnership

01.04.2012 - 30.11.2016

ALPs is a trilateral South-South-North contribution project engaging Indian, African and European partners. Its main objective is enhanced livelihoods in select African countries (Cameroon, Tanzania and Mozambique in the initial stages). Vocational training, financial, agricultural, business and entrepreneurship services are integrated in an economic livelihoods promotion approach. ALPs plans to institutionalise in 2015 following a start-up period as a project. Investments will be financed through a separate livelihoods investment vehicle.


Projet terminé

Promoting off-farm employment and income in the Great Lakes region through climate responsive building material production

01.03.2012 - 31.10.2015

The program aims at triggering local economic development and increasing employment and income in the rural areas of the Great Lakes region through promoting climate responsive building material technologies. The program will work on 3 different axes: support the efforts of the Government of Rwanda and Burundi to protect the natural resources; promote innovative technologies and offer corresponding vocational training; develop economically viable solutions for professional and climate responsive building material production.

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