Formation professionnelle – la porte d’entrée vers le monde du travail

Une formation professionnelle de qualité peut contribuer à la réduction de la pauvreté si elle permet aux apprenants de s’intégrer durablement sur le marché de l’emploi avec des conditions de travail décentes. L’objectif est celui d’un développement économique qui profite à tous. La DDC travaille avec les autorités publiques et le secteur privé sur des offres de formation adaptées aux besoins de l’économie.

En point de mire de la DDC

La DDC défend la vision d’une formation professionnelle à même de donner aux apprenants les compétences nécessaires pour participer à la vie économique et accéder à un travail convenablement rémunéré. L’idée est que les professionnels formés soient bien équipés pour s’engager dans des activités économiques formelles ou informelles, comme employés ou indépendants.

L’employabilité des apprentis et leur contribution à une productivité accrue des entreprises est clé aux yeux de la DDC. Il s’agit d’augmenter les offres de formation en garantissant que toutes les catégories de la population puissent en profiter: pauvres et moins pauvres, femmes comme hommes, populations urbaines et rurales.

Pour que les filières de formation mises sur pied correspondent au mieux aux besoins des apprenants et de l’économie, la DDC prend soin d’associer aussi bien les autorités publiques que le secteur privé à leur planification et mise en œuvre. Les programmes de formation sont porteurs lorsqu’ils reposent sur un contenu à la fois théorique et pratique, à l’image du système d’apprentissage dual pratiqué en Suisse.

La DDC travaille à améliorer les offres de formation professionnelle, mais elle encourage aussi à reconnaître les expériences de travail et apprentissages informels – parfois acquis en autodidacte – dont peuvent se targuer de nombreux professionnels.

Suivant les cas et les contextes, la DDC préconise d’inclure des modules d’initiation à certains métiers durant la scolarité obligatoire. A l’école secondaire, des services d’orientation professionnelle s’avèrent utiles. Dans l’idéal, la formation professionnelle est appelée à faire le pont entre l’éducation de base et le monde du travail. Dans cette perspective, la DDC complète son intervention avec des activités de renforcement du secteur privé et de création d’emplois.

Contexte

En 2017, 71 millions de jeunes dans le monde sont sans emploi. Et près du double sont confrontés à des situations de pauvreté, très souvent parce qu’ils ne disposent ni d’une formation ni d’une situation de travail adéquate. A l’échelle de la planète, seuls 11% des jeunes engagés au degré secondaire suivent une formation professionnelle.

Le besoin de multiplier les offres de formation est évident pour permettre aux jeunes de faire valoir leur potentiel sur le marché de l’emploi. La formation professionnelle, au même titre que l’éducation de base, est l’une des conditions essentielles du développement économique et social. Il est crucial que la formation professionnelle s’appuie sur une bonne formation initiale et, le cas échéant, qu’elle puisse la renforcer.

Mais une formation professionnelle de qualité n’a de sens que si les individus formés trouvent ensuite des débouchés professionnels. D’après la Banque mondiale, 40 millions de nouveaux emplois devraient être créés annuellement pour absorber les jeunes de plus en plus nombreux qui entrent sur le marché du travail, surtout en Afrique subsaharienne et en Asie du Sud.

La mise à disposition d’une main d’œuvre qualifiée peut stimuler la productivité et la compétitivité des entreprises, ce qui a un impact positif sur la croissance économique et la création de postes de travail. Donner des perspectives aux vulnérables et répondre aux aspirations des jeunes est indispensable pour éviter un gaspillage de potentiel humain et économique.

Témoignages

Des bénéficiaires de formation professionnelle racontent leur parcours

Genre et formation professionnelle

La DDC intègre le respect de l’égalité entre hommes et femmes dans ses projets et veille à ce que les femmes puissent accéder au marché du travail.

Projets actuels

Objet 109 – 120 de 148

Skills Development Programme (SDP)

01.05.2014 - 30.06.2020

Skills development is a key driver for inclusive growth in Cambodia, but delivery is poor. Through the Skills Development Program (SDP), SDC supports the rural poor and disadvantaged youth in northern provinces to have better access to more gainful and decent employment and contributes to strengthening the TVET national regulatory framework for better inclusion, more effective deliv­ery and higher relevance of vocational skills to labour market needs. 


Projet terminé

Programa de Reduccion de Riesgo de Desastres -PRRD 4: Promoting culture of Resilience

18.03.2014 - 31.12.2018

Bolivia is one of the countries worldwide with highest risk from impact of climate change (CC). The latter affects the socio-economic development of the country and in particular rural vulnerable livelihoods. Disaster Risk Reduction is not properly developed in public policies although the Bolivian Government is keen to reduce the vulnerability. The SDC project intends to develop a lasting/sustainable culture of resilience among public sector with training of key agents of change and raising awareness among population.


Nepal Vocational Qualifications System (NVQS)

01.02.2014 - 15.07.2020

In Nepal, 500’000 youths enter the labour market yearly but remain un- or underemployed. The project will support the Ministry of Education to establish a National Vocational Qualifications Framework and a corresponding NVQ Authority to manage it. Learners and workers, especially from disadvantaged groups, will benefit from an improved vocational training qualification and skills certification system, thus increasing their chances for sustainable and decent employment.


Projet terminé

Sustainable Agricultural Models in the Romanian Mountain Area

01.01.2014 - 31.12.2016

The project was aimed at developing sustainable agriculture models in the Romanian mountains through integrating traditional activities in the modern economic environment in order to generate income, and preserve the cultural landscape with their high touristic value. The project targets sheep farming associations in North-Eastern Romania have been caring for the management of high mountain pastures.


Projet terminé
Projet terminé

Committee dual Vocational Education Train-ing (DC dVET) and specific thematic support in Switzerland

01.10.2013 - 31.12.2018

The dual vocational education training (VET) system has a long standing tradition in German-speaking countries and contributes to employment and income. Its adaptation in development contexts is often complex and challenging. By fostering networks between the donor agencies working on dual VET and tapping into the experience of the Swiss VET-community, the exchange of best practices will improve VET projects in the partner countries and lead to a better international positioning of the dual VET approaches.


Projet terminé

Strengthening the prevention and preparedness systems

01.08.2013 - 15.11.2016

SDC has a long standing cooperation with the Georgian Government (GoG) in the field of DRR on local, regional and central levels. The new government is showing more commitment in addressing DRR and climate change issues. With the current project, disaster management efforts of GoG are supported through the introduction of methodologies of risk mapping and cost benefit analysis (prevention) and rolling out of the certified vocational training for municipal fire fighter and rescuer (preparedness).


Projet terminé

Safer Migration (SaMi) Project

16.07.2013 - 30.09.2018

SaMi addresses the needs of Nepali men and women who migrate to the Middle East and Southeast Asia on short term labour contracts. To reduce the financial and social costs of migration and to increase its financial benefits, the project facilitates access to relevant information, pre-departure skills trainings, legal and psychosocial support. SaMI also strengthens government’s capacity to effectively implement the labour migration policy and protect migrants. Some 170’000 people will benefit from the project over four years.


Projet terminé

Support to the Peace Process in Nepal (Nepal Peace Trust Fund) – Phase IV

01.05.2013 - 31.03.2018

Through the single funding channel of the NPTF, donors strengthen the role and capacity of the state in Nepal’s peace process. This enables suporting elements of this process that are either pivotal, such as the Constitutional Assembly, the national and local elections, the rehabilitation of ex-combatants and the establishment of transitional justice mechanisms or peripheral like reconstruction of police posts destroyed during the war, establishment of medical centres for disabled victims of the war, strengthening of local peace committees. All this support globally contributes to increasing security for the population.


Projet terminé

Vocational Skills Development

vocational-skills

01.05.2013 - 29.02.2016

Vocational Skills Development (VSD) is a project which SDC is co-financing with GIZ from December 2013 to March 2016 (Phase 1). The project will pilot short-term skills development training and vocational career guidance aimed at women and men who are not eligible to enrol in the formal TVET sector. Interventions in six Western aimags, Ulaanbaatar, Darkhan and Choir will enhance the employability of around 5,000 rural and urban men and women who lack marketable skills required to be productively engaged in the economy.


Projet terminé

Youth Development Programme

01.04.2013 - 30.06.2018

The Youth Development Programme (YDP) will assist Mongolia in building the resilience of young men and women and reducing their vulnerability in the face of rapid social and economic change. It will focus on youth in mining areas, and vulnerable young men and women in urban areas and the Western aimags. The Programme will enhance the life-skills of 244,000 young men and women, equipping them with skills for a responsible and resilient life.


Projet terminé

Project Planned: Institutional support for the Myanmar Center for Vocational Training

01.04.2013 - 31.12.2018

Myanmar is set to enter a period of unprecedented rapid economic growth, enhanced by regional trade and labor flow foreseen with the entry to the ASEAN Community in 2015. Yet Myanmar’s laborers are undereducated and underskilled to take advantage of the opportunities. SDC provides institutional support to the Center for Vocational Training, an established quality provider of Swiss-style ‘dual system’ vocational education in Myanmar, including life and technical skills education for disadvantaged youth.

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