Faire de l’utilisation durable de l’eau une priorité au niveau international

Un rapport intitulé «Une question de survie» est posé sur une table.
Lancement du rapport du panel mondial de haut niveau sur l’eau et la paix à Genève. © Présence Suisse DFAE

La DDC se mobilise pour que l’objectif relatif à l’eau de l’Agenda 2030 pour le développement durable soit réalisé rapidement et que la communauté internationale accorde une plus grande attention à la question de l’eau. Les activités de la Suisse reposent sur la conviction et le constat que l’utilisation durable des ressources en eau est une condition essentielle du développement social, économique et écologique, à la jouissance des droits humains, ainsi que du maintien de la paix dans le monde.

Les priorités de la DDC

Si les efforts déployés dans le monde entier se sont traduits à bien des égards par des améliorations considérables, notamment en matière d’accès à l’eau potable et à l’assainissement, ces progrès sont encore insuffisants. En effet, quelque 844 millions de personnes n’ont toujours pas, à ce jour, d’accès assuré à l’eau potable. Par ailleurs, deux tiers de la population mondiale n’ont toujours pas accès à des installations sanitaires appropriées.

La DDC se mobilise en faveur du renforcement des efforts pour la réalisation de l’objectif relatif à l’eau de l’Agenda 2030 pour le développement durable. Au sein d’une coalition de pays, la DDC soutient le dialogue politique mondial visant à exiger des engagements internationaux et à obtenir le déploiement d’activités ciblées pour la réalisation de l’objectif. Grâce à sa longue expertise en matière de gestion de l’eau, la Suisse apporte une contribution majeure à l’identification de solutions globales et tenant compte des intérêts de part et d’autre des frontières. En outre, la DDC renforce la voix de la jeunesse dans le dialogue politique au niveau régional et mondial et en tant que potentiels futurs expertes et experts dans le domaine de l’eau.

Parmi les sujets traités par la communauté internationale, la gestion de l’eau se distingue par sa complexité. Or, la Suisse dispose d’une large expertise dans ce domaine. En raison de la présence sur son territoire de grands fleuves européens – le Rhône et le Rhin – ainsi que de lacs partagés avec ses pays voisins, la Suisse dispose d’une longue expérience de la gestion transfrontière de l’eau et peut ainsi contribuer à l’élaboration de solutions pour d’autres régions du monde.

Contexte

Agenda 2030 pour le développement durable: un objectif consacré à l’eau

Sous l’égide de la DDC, la Suisse s’est mobilisée avec succès au sein d’une coalition de pays pour que l’eau constitue un objectif à part entière de l’Agenda 2030 pour le développement durable. Outre l’accès à l’eau potable, à l’assainissement et à l’hygiène, l’objectif 6 comprend d’autres cibles (sous-objectifs) relatives à la protection et à la restauration des écosystèmes liés à l’eau. L’objectif prévoit en outre la promotion de la coopération transfrontière entre les pays afin d’assurer une gestion intégrée des ressources en eau impliquant l’ensemble des utilisateurs à tous les niveaux.

L’eau et le développement humain

Si un approvisionnement en eau potable fiable et un accès à des services d’assainissement adéquats sont garantis, la population reste plus facilement en bonne santé, les frais médicaux diminuent et le taux d’absentéisme à l’école diminue. Des points d’eau situés à proximité des habitations permettent de gagner un temps précieux, celui qui est habituellement consacré à la corvée de l’eau, une tâche souvent dévolue aux femmes et aux enfants.

L’eau est également essentielle pour assurer les moyens d’existence dans les zones rurales, pour produire de la nourriture et de l’énergie ainsi que pour permettre la croissance de l’industrie et des services.

Finalement, quand elle vient à manquer, l’eau est source de tensions, voire de conflits. Pas moins de 153 pays partagent des fleuves, des nappes phréatiques ou des lacs avec un ou plusieurs pays voisins. Cette question a donc des répercussions directes sur la paix et la sécurité. Inversement, un gestion pacifique commune contribue à la paix et à la stabilité.

Documents

Projets actuels

Objet 1093 – 1104 de 1104

North Tajik II Water Supply Project

01.01.2014 - 31.12.2019

Urban water supply in Tajikistan is in bad condition due to the lack of maintenance since the break-up of the Soviet Union. This project aims at improving the water supply in four cities in the North of Tajikistan through the combination of three components: physical investments, corporate development and consumer participation.


Wastewater Treatment Plant Gjakova with KfW

01.01.2014 - 31.12.2019

SECO is entering with this project the domain of wastewater treatment by cofinancing the construction of a wastewater treatment plant (WWTP) in Gjakova with KfW.


Support to the State Audit of Vietnam

01.01.2014 - 31.12.2019

Supreme Audit Institutions (SAIs) are key in any Public Financial Management system because they foster accountability and transparency. The State Audit of Vietnam (SAV) is Vietnam's external oversight function. It has recently gained constitutional recognition and has formulated a comprehensive development plan.


Improved Water and Wastewater Services Program - Phase II

01.07.2013 - 31.12.2023

The Improved Water and Wastewater Services Program - Phase II (IWSP II) plans to increase the coverage of water supply systems and wastewater treatment infrastructure in four Governorates of Upper Egypt (Qena, Assiout, Minya, Sohag).


The Sustainable Trade Initiative IDH

30.06.2013 - 31.12.2021

IDH is a neutral convener that brings together companies in a safe pre-competitive arena, acts as facilitator to organize cooperation between companies, NGOs, governments, knowledge institutes, banks and trade unions. IDH kick-starts sustainability programs by co-funding and de-risking private investments, and helps exploring new concepts that will help create scalable, self-sustaining solutions that deliver impact at scale on Sustainable Development Goals, with a focus on: improved livelihoods of smallholder farmers and increased, decent incomes for workers to help end poverty (SDG1), promote inclusive and sustainable economic growth (SDG 8), improve gender equality (SDG 5), nutrition (SDG 2) and help to halt deforestation (SDG 15) and reduce toxic loading.


Kant Water Supply Project

01.06.2013 - 31.12.2019

SECO has a longstanding partnership with the Kyrgyz Government aiming to develop and strengthen the urban water and sewerage sector of the country. Responding to the significant institutional and infrastructural needs, SECO engaged in 2013 in the Kant Water Supply Project (Phase I) on co-financing basis with EBRD. The municipality and water company have engaged in a public private partnership scheme. The project will rehabilitate the water and partly the waste water infrastructure of Kant and improve the management of the water company. The project with an overall budget of EUR 7,65 million, will be financed by an EBRD loan of EUR 1,5 mio., a grant by EBRD of EUR 0,45 mio. and a grant by SECO of EUR 5,7 mio.



Wealth Accounting and Valuation of Ecosystem Services

01.03.2013 - 31.12.2019

Human wellbeing is highly dependent on ecosystems and biodiversity, yet these critical natural resources are being degraded at alarming rates. Part of the solution lies in better informed policy making, in both public and private sectors, which take into account the full value of the benefits from ecosystems. WAVES and the Natural Capital Accounting Program help developing countries to value their natural capital and ecosystem services and how to use this information for policy making in favour of a sustainable development.


Public finance management - Subnational Strengthening Program

14.02.2013 - 31.12.2019

This program aims at providing technical assistance and training to Peruvian subnational governments in the area of public finance management (PFM). The objective is to improve public services delivery and increase cost transparency at the decentralized level. In Peru, regional governments and local governments represent more than 40% of total public spending. However, very little systematic action has been directed so far to support the strengthening and modernization of regional and local governments, thus reducing the capacity of sub-national governments to soundly deliver key public services in areas such as education, health, water and sanitation, waste management, public transport, and security.


Municipal Solid Waste Management Project - Chiclayo Limpio

01.01.2012 - 30.06.2020

Switzerland supports the Peruvian city of Chiclayo in improving the management of the generated municipal solid waste in an integrated manner. The Project has pilot character and will serve the Ministry of Environment and other Peruvian muncipalities as a model.


Partnership for Market Readiness

01.01.2011 - 31.12.2020

The Partnership for Market Readiness (PMR) is a forum for collective action and a fund to support capacity building to scale up climate change mitigation. The PMR brings together more than 30 countries, international organizations, and technical experts to facilitate country-to-country exchange and enables enhanced cooperation and innovation.


Dam Safety Monitoring and Rockfall protection

01.01.2010 - 31.12.2019

The overall objective of the Contribution is to assist the competent Albanian Institutions and the Albanian Power Corporation KESH in raising the safety of the dams at Drin and Mat River Cascades to European standards.

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