Corne de l’Afrique (Somalie, Éthiopie, Kenya)

La Suisse mène dans la Corne de l’Afrique des activités axées principalement sur la gouvernance, la sécurité alimentaire, la santé, la migration et la protection des groupes de population vulnérables. Du point de vue géographique, le programme régional se concentre sur le contexte somalien. En Éthiopie et au Kenya, il couvre également les zones semi-arides limitrophes de la Somalie. La Suisse apporte une aide d’urgence dans toute la région en fonction des besoins.

© DFAE

La Corne de l’Afrique compte parmi les régions du monde les plus fragiles et les plus exposées aux conflits. Les pays de la région figurent parmi les principaux pays d’origine et pays d’accueil de réfugiés et de personnes déplacées. Parmi les dimensions de la fragilité, il y a lieu de citer les conflits de longue durée et l’extrémisme violent, la faible gouvernance et la moindre qualité des services publics. À ces facteurs s’ajoutent les effets négatifs du changement climatique. Dans le même temps, la Corne de l’Afrique dispose de nombreux atouts qui pourraient favoriser des changements positifs dans la région. En témoignent notamment la diffusion des télécommunications mobiles, la rapidité de l’innovation numérique et une diaspora dynamique. Une génération de jeunes citoyens et citoyennes travaille de plus en plus en réseau, afin de créer de meilleures perspectives pour la région.

Le programme de coopération pour la Corne de l’Afrique fait fond sur les résultats déjà obtenus dans cette région et souligne l’engagement de la Suisse dans des contextes fragiles. Ainsi, la Suisse soutient notamment la fourniture de services et aide à rétablir la confiance dans les institutions publiques. Elle s’emploie également à agir sur les causes profondes des conflits et de la pauvreté qui fragilisent la région. Ce faisant, elle promeut la transformation des conflits et l’intégration régionale. Dans le cadre de ces efforts, la Suisse appuie également l’action de l’Autorité intergouvernementale pour le développement (IGAD), la seule organisation régionale de la Corne de l’Afrique.

Bonne gouvernance

Renforcer la confiance de la population dans les institutions publiques

En collaboration avec les autorités somaliennes et de ses partenaires multilatéraux, la Suisse aide l’État somalien, ses États membres fédéraux et les municipalités somaliennes dans la mise en place de structures étatiques. Elle encourage la fourniture de services publics (eau, santé, marchés, routes et éducation) au niveau des autorités locales et de district, et permet ainsi de restaurer la confiance de la population dans les institutions publiques locales. Les fonds de développement local gérés par les communautés rurales sont considérés comme un modèle de décentralisation fiscale.

Bonne gouvernance

Sécurité alimentaire

Renforcer les communautés des zones arides

Les zones arides sont peuplées d’agriculteurs et d’éleveurs, qui sont régulièrement touchés par la sécheresse et la famine, comme l’est aussi leur bétail. La Suisse considère que le renforcement de la résilience des communautés pastorales et agropastorales constitue sa contribution la plus importante à la sécurité alimentaire, le but étant de créer des moyens de subsistance plus stables tout en aidant à assurer l’approvisionnement de base des populations dans les situations d’urgence. À cet effet, elle favorise notamment une meilleure productivité de l’élevage et de l’agriculture par l’introduction de pratiques adaptées au climat.

Agriculture et sécurité alimentaire

Santé

Favoriser l’accès aux soins médicaux de base

La Suisse contribue à la mise en place d’un système de santé durable dont puissent bénéficier les groupes de population défavorisés en Somalie, en Éthiopie et au Kenya. Elle soutient à cet effet les communautés pastorales et agropastorales afin qu’elles aient accès à des soins médicaux et vétérinaires de meilleure qualité. Par ailleurs, la Suisse favorise la fourniture de services de santé spécifiquement destinés à améliorer la santé maternelle et infantile. Elle oeuvre également en faveur de la protection des victimes de violences basées sur le genre.

La santé – Facteur essentiel de développement

Migration

Améliorer la protection des personnes déplacées et exploiter le potentiel de développement

De nombreux migrants et migrantes transitent par la Corne de l’Afrique chaque année. En raison de leur vulnérabilité, ces populations ont besoin d’une protection particulière. Elles incluent les réfugiés, les déplacés internes, les demandeurs d’asile, les victimes de la traite des êtres humains et les personnes en quête d’une vie meilleure pour elles et leur famille. La Suisse répond aux besoins de protection des personnes migrantes ainsi que de leurs communautés d’accueil par le développement des capacités, la sensibilisation, la formation des fonctionnaires gouvernementaux, l’amélioration des infrastructures et l’aide d’urgence. L’objectif à long terme est de rendre les communautés affectées par le déplacement autonomes. Afin d’offrir aux réfugiés et aux déplacés internes des perspectives à long terme, la Suisse aide les autorités des pays de la Corne de l’Afrique à trouver des solutions durables pour eux.

Migration

Approche et partenaires

Conformément à sa politique en la matière, la Suisse prend en considération les questions de genre et encourage l’égalité entre hommes et femmes. Elle œuvre aussi pour un système responsable de répartition des fonds publics. Par ailleurs, elle adopte une approche globale qui associe les instruments d’aide humanitaire et de coopération au développement avec des mesures politiques et diplomatiques et des instruments relatifs à la migration et à la sécurité. Elle travaille avec un grand nombre de partenaires selon différentes modalités:

  • ONG et institutions suisses
  • Ministères, autorités au niveau de la province, du district ou de la localité, IGAD (instruments régionaux et nationaux ainsi que fonds de développement locaux)
  • ONG et institutions locales et internationales
  • Partenaires multilatéraux: CICR, PAM, HCR, OCHA, FAO, PNUD, OMS. Le soutien à ces partenaires prend la forme de contributions financières ou de détachements d’experts et d’expertes du Corps suisse d’aide humanitaire
  • Secteur privé local
  • Autres pays donateurs

Liens

Projets actuels

Objet 25 – 36 de 75

SYP Safeguard Young People in Eastern African countries

01.03.2021 - 28.02.2024

The SYP program contributes to improve sexual and reproductive health and rights (SRHR) of young people, thus  reducing gender based health inequities. It supports the adoption, domestication and implementation of policies, and strengthens young people’s competencies on and access to SRHR services. The expansion to Tanzania and Rwanda leverages on the  experience in Southern Africa financed by SDC, the United Nations Population Fund (UNFPA)’s thematic expertise and convening power.


Empowering Media in Tanzania

BBC Media Action presenter Melissa Michael

01.01.2021 - 31.12.2024

Citizens and governments rely on media to stay informed, communicate and be held accountable. Quality issues, revenue challenges, a difficult legal environment and security concerns limit the capacity of the Tanzanian media to play this role effectively. The Empowering Media Tanzania Program builds on long standing Swiss experience and works through contributions to six local and international media support partners to improve media quality, journalism security and content provided to young Tanzanian women. 


Woody Weeds Plus

01.12.2020 - 31.12.2023

Based on the research results of CABI Switzerland and the Centre for Development and Environment of the University of Berne, the Kenyan government implements the national Prosopis strategy aiming at sustainable management of this fast spreading invasive species. The Woody Weeds Plus project coaches this effort and implements a multi-stakeholder approach to address pastoralist livelihoods and to restore pastures and ecosystem services in arid and semi-arid lands. 


Eritrea Vocational Skills Training

01.09.2020 - 30.09.2023

Building upon a successful pilot phase (2017-2019), Switzerland will continue to contribute to two well established NGO-ted initiatives on technical and vocational education and training in Eritrea. The initiatives aim at improving the quality of teaching in targeted vocational skills institutions and testing the possibility of engaging in entrepreneurial activities. Ultimately the goal is to contribute to giving better life perspectives and job-opportunities to young Eritreans in their home country.


Promoting good financial governance in Tanzania

v

01.08.2020 - 31.01.2024

The Good Financial Governance (GFG) project supports the public finance system by strengthening the provision of and demand for accountability as well as enhancing domestic revenue mobilisation to increase local development. GFG builds capacity at national and sub-national level, including of civil society and the private sector. The project enhances Swiss support to state institutions that are more efficient and effective, inclusive and increasingly free of corruption. 


Innovation for Social Change

Innovation for Social Change

01.07.2020 - 31.08.2027

Switzerland promotes growth of impact-first enterprises in Tanzania through the provision of tailored technical assistance and innovative impact-linked financing (ILF) instruments. Support to enterprises is tied to their potential or proven social impact, measured against the extent of improvements in social and economic well-being among poor youths and young women. Switzerland further promotes strategic policy dialogues, paving way for systemic support to impact-first enterprises. 


Anti-Corruption Support

Anti-Corruption Support

01.04.2020 - 31.12.2024

The second phase of the Anti-Corruption Support program aims at accelerating the Swiss contribution to an institutional and social environment in Tanzania that is increasingly adverse to corruption. The main line of intervention remains technical assistance to the Prevention and Combating of Corruption Bureau (PCCB) but increasingly includes other key anti-corruption agencies. This support is complemented by activities enhancing collective action to foster a society that is increasingly adverse to corrupt behaviour. 


SomReP - Somalia Resilience Program

01.04.2020 - 30.09.2023

In the fragile and conflict affected context of Somalia, SDC’s contribution to the Somalia Resilience Programme Consortium enables pastoral, agro-pastoral, displaced persons and peri-urban poor to increase their ability to prepare for, adapt to and live through shocks without eroding their productivity or assets. Focusing on capacity building, livelihood diversification and the elaboration of community-based early warning systems, this initiative is complementary to ongoing efforts of government of Somalia and international community to build resilience of communities to climate shocks.


Opportunities for Youth Employment (OYE)

OYE recipients Elizabeth (L) and Hosiana, Dodoma 2021

01.03.2020 - 31.05.2024

Inspired by aspects of the Swiss Vocational Skills Development model, the Opportunities for Youth Employment project aims to improve the livelihoods of young rural and peri-urban out-of-school women and men. In addition to building youths' skills-set and connecting them with existing markets for gainful selfemployment in agriculture and renewable energy, this project will also contribute to a more youth friendly and effective market system and policy environment Co-funding is provided by the private sector.


Tanzania Social Action Fund

A family in Shinyanga Region

01.03.2020 - 30.09.2023

Switzerland’s contribution to Tanzania Social Action Fund (TASAF) for the implementation of the Productive Social Safety Net Programme (PSSN) will reach approximately 100’000 poor households in Tanzania Mainland and Zanzibar through cash transfers, public works and livelihoods support. The focus is on providing technical assistance to the new Livelihoods Enhancement component by bringing in the Swiss expertise and experience in skills development, small enterprise support and professional training with the aim of leaving no one behind.


FAO Desert Locust Emergency Response in the Horn of Africa Region

20.02.2020 - 19.06.2021

To control the spread of the worst outbreak of desert locusts in decades in the Horn of Africa (Somalia, Ethiopia, Kenya) and safeguard livelihoods of thousands of affected vulnerable households, Switzerland intends to contribute to the regional desert locust crisis appeal by the Food and Agriculture Organization (FAO) of the United Nations. 


Allocation of SDC Funding to ICRC Operations in 2020

01.01.2020 - 31.12.2020

SDC funding to ICRC operations allows the International Committee of the Red Cross (ICRC) to respond proactively and to provide immediate protection and assistance for people affected by armed conflict and other situations of violence. In line with the Good Humanitarian Donorship (GHD) principles, Switzerland recognizes the necessity of predictable and flexible funding to respond to changing needs in humanitarian crises.

 

Objet 25 – 36 de 75