Bosnie et Herzégovine

La Suisse soutient la Bosnie et Herzégovine dans sa transition vers une société démocratique et une économie de marché à caractère social. Au centre de la coopération se trouvent l’appui à des réformes politiques inclusives, le développement économique et le renforcement du secteur de la santé.

Carte de Bosnie et Herzégovine
© DFAE

Les accords de paix de Dayton ont mis fin à la guerre de Bosnie en 1995, après quatre années de conflit douloureux et sanglant. Ces accords influencent toujours aujourd’hui la structure politique de la Bosnie et Herzégovine (BiH), état fragile divisé en trois parties:la Fédération de Bosnie-Herzégovine, peuplée majoritairement de personnes d'origine croate ou bosniaque; la Republika Srpska, où vivent principalement des personnes d'origine serbe et le district de Brčko, doté d'une administration autonome. 

La politique est toujours marquée par les différends ethniques et les réformes n'avancent qu'à petits pas. L’économie souffre de sévères problèmes structurels, et le chômage touche 54% des jeunes entre 15 et 24 ans. Quant aux disparités sociales et économiques, elles ne font qu’augmenter et près de 50% de la population est exposée à différentes formes de discrimination. Néanmoins, la BiH a soumis sa demande d’adhésion à l’Union européenne en février 2016 et la demandea été acceptée au mois de septembre de la même année. Afin d’obtenir le statut de membre, le pays doit cependant encore faire face à d’importants défis.

Gouvernance démocratique, services communaux et justice

Dans le cadre de sa coopération avec la BiH, la Suisse participe à la mise en place d’institutions redevables envers les citoyens qui permettent d’améliorer l’accès aux services publiques et leur utilisation, selon les besoins de la population. Dans ce cadre, elle porte une attention particulière à l’inclusion des groupes marginalisés. Par ailleurs, elle s’engage en faveur d’une meilleure décentralisation politique, fiscale et administrative grâce à une coopération plus efficace entre les différents niveaux gouvernementaux. En appuyant les réformes dans le secteur de la justice, la Suisse contribue également à restaurer la confiance des citoyens envers les institutions et  la société. 

Réformes de l’Etat et de l’économie

Santé

Dans ce secteur, l'objectif est de garantir l'accès universel à des soins de santé primaires de qualité. Il convient également de sensibiliser la population pour qu’elle soit en mesure de prendre de bonnes décisions et d’adopter un mode de vie plus sain. L'engagement de la Suisse en faveur de la mise en place de soins de santé primaires porte en particulier sur le développement des services infirmiers, sur les soins de santé mentale dans les communes ainsi que sur la prévention des maladies chroniques, qui permettra à terme de réduire les coûts du secteur. 

Santé

Economie et emploi

L’engagement suisse en BiH tend à créer un environnement favorable aux entreprises et encourager de nouvelles perspectives d’emploi. Au niveau régional, il s'agit notamment de renforcer la transparence et l’efficience des mécanismes financiers publics. Par ailleurs, en vue de faciliter la croissance du secteur privé et l'accès des entreprises bosniennes aux marchés étrangers, un travail sur les conditions-cadres est en ligne de mire. 

La Suisse contribue parallèlement à la lutte contre le chômage des jeunes. Elle accorde notamment son soutien au développement d'une offre de formations professionnelles en phase avec la demande du marché. En outre, elle appuie les offices de placements publics pour mieux intégrer les chômeurs sur le marché du travail, avec une attention particulière pour les groupes défavorisés, tels que les femmes. 

Éducation de base et formation professionnelle

Développement du secteur privé et services financiers

Migration

Conclu en 2009, le partenariat migratoire entre la Suisse et la Bosnie et Herzégovine a pour but de  gérer les défis de la migration ainsi qu’à utiliser son potentiel économique et social au profit du pays. La région des Balkans ayant été particulièrement touchée par les migrations massives en provenance du Moyen-Orient, le pays doit également se tenir prêt si la situation venait à se reproduire.

Migration

Démarche et partenaires

La Suisse coordonne étroitement son aide à la transition avec les autorités bosniennes, d’autres pays donateurs et des organisations internationales telles que le PNUD, l’Organisation mondiale de la santé (OMS) ou le Groupe de la Banque mondiale. Tous les programmes de la DDC et du Secrétariat d’Etat à l’économie (SECO) intègrent les principes de la bonne gouvernance et de l’égalité des droits. 

Principaux partenaires de la Bosnie et Herzégovine:

  • ONG suisses, p. ex. Helvetas Swiss Intercooperation
  • Partenaires suisses: Cantons de Genève, du Jura, de Fribourg et de Berne ; Ministère public du Canton de Zurich, Hôpitaux Universitaires de Genève
  • ONG internationale: CARE International
  • Organisations multilatérales, p. ex. PNUD, UNICEF, OMS, Banque mondiale
  • Partenaires nationaux : Ministères, administrations régionales et locales (entités, cantons, municipalités) et organisations de la société civile
  • Co-funding partenaires: Suède, Norvège, Allemagne

Documents

Projets actuels

Objet 13 – 24 de 26

Strengthening Associations of Municipalities and Cities in Bosnia and Herzegovina

01.01.2018 - 31.07.2021

In the complex institutional and legal system and incomplete policy context for decentralisation in Bosnia and Herzegovina (BiH), the two entity Associations of Municipalities and Cities (AMCs) are formally recognized as actors of decentralization, advocating for local governments (LGs). The project aims at enhancing AMCs’ capacities to actively support local governments in the provision of efficient services to their citizens, and to improve LGs role, status and position towards higher levels of government in BiH.


Institutional Support to Network of Associations of Local Authorities in South East Europe (NALAS) - Exit Phase

01.01.2018 - 31.12.2022

The final phase of SDC's support to the Network of Associations of Local Authorities of South East Europe — NALAS, will focus on the institution's sustainability and on consolidating NALAS' expertise on decentralization. Engaging in strategic partnerships with regional and international networks and institution, NALAS will continue to provide knowledge, policy advice and smart services to local authorities in 12 countries in South East Europe to promote sustainable, inclusive and resilient communities across the region.


BiH – contribution to UNHCR for health care for refugees and migrants

01.01.2018 - 31.12.2019

About 5’000 migrants/refugees are currently residing in Bosnia and Hercegovina (BiH). They are stranded on their way to Western Europe. Many of them are malnourished, have injuries or diseases contracted during the journey. Some also suffer from chronic diseases and mental health problems. Switzerland supports around 1’000 migrants/refugees in providing them access to health care. This will improve health conditions of the migrants/refugees and prevent the spreading of diseases impacting on residents of Bosnia and Herzegovina.


Youth for Change

15.12.2017 - 28.02.2023

SDC supports efforts to mobilize and empower young people in BiH to become agents of change. Young people will develop their competences and mobilize their peers in youth-led community projects. Successful and motivated young people will be further supported to become social entrepreneurs and create decent jobs. They will serve as role models for other youth and lay the groundwork for new social and economic values in their local communities.


Promoting Healthy Lifestyles and Gender Equitable Attitudes among Young Men and Women in Bosnia and Herzegovina

01.12.2017 - 30.11.2020

Attitudes and behaviors of the current generation of young people in BiH are still shaped by patriarchal values, which influence the lifestyles of boys and girls and their respective vulnerability to health risks. Young men are more inclined to engage in harmful and dangerous activities and are much more likely to use violence - against women and peers - than women. The proposed intervention will promote healthier lifestyles and challenge existing gender stereotypes by working with young men, as well as women, in schools and local communities.


Market Makers in Bosnia and Herzegovina

01.06.2017 - 31.05.2021

MarketMakers (MM) addresses the high rate of youth unemployment in Bosnia and Herzegovina, which is the main cause for the acute brain drain. To contribute to reduction of youth unemployment the project aims at systemic changes in the ICI, food production and processing, tourism and tradable services sectors, leading to their growth, more investments and new job opportunities.


Bosnia and Herzegovina: Integrated Local Development (ILDP)

A woman and two men stand at the counter of a local administration and discuss their concerns with the official.

01.03.2017 - 28.02.2021

Through the lntegrated Local Development Project (ILDP) Switzerland supports Bosnia and Herzegovina (BiH) in establishing a modern development planning system country wide which responds to citizens‘ needs and allows efficient use of budgets and external funds. The ILDP consolidation phase will ensure coherence of development planning and management on all governmental levels, accountability towards citizens, as well as on knowledge transfer to responsible institutions, in order to improve service delivery and accelerate inclusive growth at local level.


BiH Diaspora Plattform

01.01.2017 - 31.12.2019

Das Projekt schaff den Rahmen für einen relevanten Beitrag der BiH Diaspora in der Schweiz an die wirtschaftliche Entwicklung, die Demokratiebildung sowie die Stärkung der sozialen Kohäsion im Herkunftsland, da sich ein signifikanter Teil der BiH Diaspora in der Schweiz aufhält. Eine ethnisch und konfessionell unabhängige BiH Diaspora Plattform kann eine doppelte Brückenfunktion sowohl innerhalb der heterogenen BiH Diaspora als auch im fragmentierten Gefüge von BiH haben.


Mainstreaming the Concept of Migration and Development into Strategies, Policies and Actions in Bosnia and Herzegovina: Diaspora for Development (D4D)

05.12.2016 - 31.12.2020

About 2 million BiH citizens reside outside their country of origin. They retain strong connections with their homeland, and many of them are interested in contributing to its development with skills, know-how and financial investment. Switzerland supports BiH (in both entities and Brčko district) in creating a favorable environment for leveraging diaspora’s human and financial capital (as investors, providers of know-how and networkers) for the development of the country, thus contributing to economic growth, employment and income.


Contribution to the Roma Education Fund (REF)

01.12.2015 - 31.12.2020

REF is the lead organization for Roma education. SDC is supporting REF from its inception, contributing in a relevant way to the Roma decade. REF recently defined a strategy (2015-20) and is strengthening its results orientation. By continuing the partnership with REF, with a focus on pro-inclusion policy dialogue, SDC ensures coherence and consistence of its position in the Roma inclusion agenda. REF's focus on children from early childhood is crucial for the social inclusion of the next generation of Roma.


Institutional Support to Network of Associations of Local Authorities in South East Europe (NALAS)

01.07.2013 - 31.12.2022

With an institutional support to the Network of Associations of Local Authorities of South – East Europe (NALAS), SDC supports the decentralization and democratization processes as well as stability in South East Europe (SEE). NALAS strengthens national associations of local governments and fosters communication and cooperation among them. Through its advocacy activities, NALAS will support local governments in SEE to become more visible and taken into account, both by national governments and European institutions.


Reducing Health Risk Factors in Bosnia and Herzegovina

01.12.2012 - 31.03.2020

Chronic diseases are the main cause of death and disability in Bosnia and Herzegovina, entailing substantial costs for the country. Chronic diseases are to a large extent influenced by unhealthy lifestyles, which means that they can be prevented by changing behaviors. The project will facilitate an increased focus of country’s health system on preventive care, reducing behavioural risks factors among the population. In the longer term, strengthened prevention should lead to a reduction in chronic diseases and significant cost savings.

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