Korruptionsbekämpfung – ein zentrales Entwicklungshemmnis beseitigen

Grafik: Zwei Hände treffen sich von links und rechts zu einem Händedruck, wobei die eine Hand einen zusammengefalteten Geldschein festhält.
Die DEZA bekämpft verschiedene Erscheinungsformen der Korruption – beispielsweise Schmiergeldzahlungen für medizinische Behandlungen. © DEZA

Korruption behindert die Entwicklung: Wichtige Finanzmittel gehen verloren, das Vertrauen der Bevölkerung in den Staat schwindet, und es verbreitet sich ein Gefühl von Ohnmacht und Ungerechtigkeit, das zu Konflikten führen kann. Arme und verletzliche Bevölkerungsgruppen sind besonders betroffen, weil sie sich die Bestechungsgelder für öffentliche Dienstleistungen nicht leisten können. Daher bekämpft die DEZA die Korruption mit Nachdruck. 

Die Korruptionsbekämpfung ist ein zentrales Anliegen der Schweiz und elementarer Bestandteil der Förderung der guten Regierungsführung. Im Zentrum stehen das transparente, verantwortungsbewusste staatliche Handeln, aber auch die Sanktionierung von Fehlverhalten.

Das Ziel besteht darin, dass öffentliche Mittel wirkungsvoll und effizient für die Entwicklung eines Landes genutzt werden und das Vertrauen zwischen Staat und Bevölkerung gestärkt wird. Staatliche Institutionen und politische Prozesse sollen nicht länger durch korrupte Praktiken untergraben werden. Gerechtere Spielregeln können dazu beitragen, Spannungen zu reduzieren. 

Fokus und Vorgehen

Die DEZA bekämpft alltägliche Dimensionen der Korruption, die den Alltag der Bevölkerung prägen (z.B. Schmiergeldzahlungen für medizinische Behandlungen), aber auch die Korruption im grossen Stil, wo grosse Summen und mächtige Vertreter aus Politik und Wirtschaft involviert sind. Sie verfolgt eine duale Strategie, indem sie Korruptionsbekämpfung mit expliziten Programmen, aber auch als integralen Bestandteil der Programmarbeit in anderen Themenbereichen unterstützt. Sämtliche Facetten werden angesprochen: von Bestechung und Schmiergeldzahlungen, Betrug und Veruntreuung bis zu Vetternwirtschaft, unrechtmässigen Preisabsprachen und Erpressung.

Null-Toleranz-Politik

Ist die DEZA von Korruption betroffen, werden weitere Zahlungen in der Regel bis zur erfolgten juristischen Abklärung sistiert. Zudem wird stets angestrebt, veruntreute Mittel wieder zurückzuerhalten.

Wohin können Sie sich im Verdachtsfall wenden?

Das Compliance Office des EDA ist beauftragt, interne und externe Meldungen über Korruptions- und Missbrauchsfälle in den von der DEZA finanzierten Aktivitäten entgegen zu nehmen. 

Compliance Office des EDA – Korruption, Veruntreuung und Missbrauch melden 

Alternativ können auch Verdachtsfälle bei der Eidgenössischen Finanzkontrolle EFK auf der Plattform der Whistleblowing-Meldestelle gemeldet werden.

Whistleblowing-Plattform, Eidgenössische Finanzkontrolle EFK

Aktuelle Projekte

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PRODEL – Programme to strengthen municipal capacities for local development

01.04.2016 - 31.03.2020

PRODEL is part of the Cuban decentralization reform process that seeks to build the capacities of local government representatives in local development management and assist them in formulating and implementing Municipal Development Strategies (EDMs) as a tool to maximize local resources and improve local services.


Local Governance Program Nicaragua-APIM

01.01.2016 - 31.12.2019

The final phase aims to capitalize and to transfer best practices of public investment cycle into national norms. The program will smoothly phase out the earmarked budget support to 15 municipalities in order to i) strengthen capacities to manage municipal investments plans for rural feeder roads and basic services; and ii) ensure sustainability, inclusive governance and transparency. Best practices and experiences will be documented and disseminated.


Stolen Asset Recovery Initiative of World Bank Group and UN Office on Drugs and Crime

16.12.2015 - 30.12.2019

Asset recovery is an important priority on the global agenda. Demand for expertise on asset recovery remains high around the world. Asset recovery is a priority for SDC, the Message 2014-2017 and Switzerland as a financial center with its pioneering role in general. This contribution will support the Stolen Asset Recovery Initiative (StAR). StAR is a partnership between the World Bank Group and the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) that supports international efforts to end safe havens for corrupt funds.


Zimbabwe Reconstruction Fund (ZimRef)

01.12.2015 - 31.12.2019

The Zimbabwe Reconstruction Fund is a multi-donor trust fund that supports the Government of Zimbabwe in its reconstruction and development efforts in particular by strengthening the Zimbabwean public finance management and accountability system for improved service delivery, including in the health sector. The fund, with its management mechanism, is currently a key instrument of dialogue and experience sharing between the donors and the Government of Zimbabwe.


Anti-Corruption Support

01.05.2015 - 31.03.2020

This intervention aims at fostering an institutional and social environment that is increasingly adverse to corruption. Support to reform-oriented “duty bearers” – by strengthening the technical and procedural capacities of the Prevention and Combating of Corruption Bureau (PCCB) - will be combined with activities enhancing collective action by supporting the private sector for a more transparent business environment and a multi-media campaign inspiring behaviour change of citizens (“right holders”) to strengthen integrity.


Governance and Decentralisation Programme Phase II (GDP II)

01.04.2015 - 31.12.2019

Governance and Decentralisation Programme Phase II (GDP II) aims to support Mongolia’s decentralisation reform process by fostering local governments which are empowered, democratic, and accountable to citizens, and which provide sustainable services responding to citizens’ needs. GDP II is working in close collaboration with Mongolian counterpart organizations to strengthen national ownership. The programme is expected to have a nationwide impact, benefitting all local governments as well as citizens (men and women) of Mongolia. A pro-poor and gender equality focus is explicitly mainstreamed in the programme’s design and its results framework.


Good financial governance – accountability and mobilisation of state revenue

01.02.2015 - 31.07.2020

The project will address the challenge of efficient allocation of resources and lack of accountability in the financial management of public bodies. It plans to do so by improving external and internal audits, increasing local revenue mobilisation and strengthening local government-citizen dialogue on transparency and accountability issues. The project will be implemented by the GIZ and is funded by the European Union, Germany and Switzerland.


Municipal Development Programme Mozambique - PRODEM

01.01.2015 - 31.12.2019

In the framework of the ongoing decentralization process in Mozambique, 53 municipalities have been established since 1998. The programme aims to contribute to urban poverty reduction and a sustainable development of 26 municipalities. This shall be achieved through improvements in municipal government’s administration with a focus on service delivery and resilience to climate change impact complemented by enhanced citizen’s participation and social accountability.


Transparency International Bangladesh: Building Integrity Blocks for Effective Change

01.10.2014 - 30.09.2020

Transparency International Bangladesh promotes improved governance in selected institutions of integrity (parliament, judiciary, etc.) and five sectors providing basic services to the people (education, health, local governance, land, climate finance) as well as it strengthens its grassroots movement in order to reduce corruption for the benefit of the poor and the marginalised.


Governance Facility (GF)

01.10.2014 - 30.06.2020

People in Nepal still suffer from weak public accountability, lack of rule of law and prevailing impunity. Switzerland, Denmark and DFID have established a sector-wide multi-donor basket facility to support public and private institutions in the governance sector, aiming at improving the rule of law, access to justice for marginalized men and women, the protection of human rights and at strengthening public accountability mechanisms for the most vulnerable people in Nepal.


Skills for Employment Investment Program (SEIP)

01.08.2014 - 30.06.2020

260’000 unskilled youth and adults will be skill-trained, 70% of whom will be placed in decent jobs through partnerships with industries and private training providers in six economic growth sectors of Bangladesh. By creating the foundations for a sector-wide approach, the Skills for Employment Investment Program (SEIP) will bring the currently fragmented skills development sector under one coordinated management and funding mechanism


Programme d’Appui aux Collectivités Territoriales (PACT)

01.06.2014 - 31.12.2020

Les élections municipales de juillet 2004 ont scellé l'irréversibilité du processus de décentralisation au Niger. Malgré cette décision souveraine, les transferts de compétences et de ressources aux Collectivités Territoriales restent modestes, sans grands effets sur l'évolution de la gouvernance locale. Pour dynamiser cette réforme prioritaire, le PACT entend contribuer au développement d’une gouvernance locale fondée sur la participation citoyenne, l'accès équitable des populations aux services publics locaux et à la redistribution inclusive des richesses.

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