Berufsbildung: Sprungbrett in die Arbeitswelt

Hochwertige Berufsbildung kann einen entscheidenden Beitrag zur Armutsreduktion leisten, wenn sie es den Lernenden ermöglicht, langfristig und unter würdigen Arbeitsbedingungen im Arbeitsmarkt Fuss zu fassen. Im Vordergrund steht ein Wirtschaftswachstum zum Wohle aller. In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden.

Fokus der DEZA

Die DEZA macht sich für eine Berufsbildung stark, dank der die Lernenden die nötigen Qualifikationen erlangen, um am Wirtschaftsleben teilzuhaben und eine ansprechende Erwerbsarbeit zu finden. Wer eine Berufsausbildung absolviert hat, soll in der Lage sein, in der formellen oder informellen Wirtschaft als Angestellter oder Selbständiger Arbeit zu finden.

Die erhöhte Beschäftigungsfähigkeit von Absolventen und ihr Beitrag zur Produktivitätssteigerung in den Unternehmen sind für die DEZA Schlüsselaspekte. Es braucht mehr Bildungsangebote, von denen alle Bevölkerungsgruppen profitieren: arme und besser situierte Menschen, Männer und Frauen, Stadt- und Landbevölkerung.

Damit das Angebot den Bedürfnissen der Lernenden und den Erwartungen der Wirtschaft gerecht wird, ist die DEZA bestrebt, nicht nur öffentliche Behörden, sondern auch den Privatsektor in die Ausarbeitung und die Umsetzung neuer Berufsbildungsprogramme einzubeziehen. Diese Programme sind relevant, wenn sie – nach dem Vorbild des dualen Bildungssystems der Schweiz – sowohl theoretische als auch praktische Kenntnisse vermitteln.

Die DEZA setzt sich einerseits für ein besseres Berufsbildungsangebot ein und fördert andererseits die Anerkennung praktischer Berufserfahrungen und informeller, bisweilen selbst erworbener Berufskenntnisse, die manche Fachleute vorweisen können.

In gewissen Kontexten befürwortet die DEZA die Einführung von berufsvorbereitenden Kursen bereits in der obligatorischen Schule. Eine Berufsberatung auf Sekundarschulstufe hat sich als nützlich erwiesen. Im Idealfall ermöglicht die Berufsbildung den reibungslosen Übergang von der Ausbildung in die Arbeitswelt. Zu diesem Zweck ergänzt die DEZA ihre Aktivitäten mit Massnahmen zur Stärkung des Privatsektors und zur Schaffung von Arbeitsplätzen.

Kontext

Heute sind weltweit 71 Millionen junge Menschen arbeitslos. Fast doppelt so viele sind von Armut bedroht, oft weil sie weder über eine ausreichende Schul- bzw. Berufsbildung noch über eine angemessene Arbeitsstelle verfügen. Weltweit absolvieren lediglich 11 % der Jugendlichen auf Sekundarstufe eine Berufsausbildung.

Damit die Jugendlichen ihr Potenzial auf dem Arbeitsmarkt nutzen können, braucht es zwingend ein vielfältigeres Berufsbildungsangebot. Grundbildung und Berufsbildung sind Grundvoraussetzungen für die wirtschaftliche und soziale Entwicklung. Es ist wichtig, dass die Berufsbildung auf einer soliden Grundbildung aufbauen und diese gegebenenfalls ergänzen kann.

Eine hochwertige Berufsbildung ist nur sinnvoll, wenn die Absolventinnen und Absolventen anschliessend berufliche Chancen haben. Gemäss Schätzungen der Weltbank müssten pro Jahr 40 Millionen neue Arbeitsplätze geschaffen werden, um die stets zahlreicher auf den Arbeitsmarkt strebenden Jugendlichen zu absorbieren, namentlich in Subsahara-Afrika und in Südasien.

Die Ausbildung qualifizierter Arbeitskräfte kann die Produktivität ankurbeln und die Wettbewerbsfähigkeit der Unternehmen steigern, was sich positiv auf das Wirtschaftswachstum und die Beschäftigung auswirkt. Es braucht Zukunftsperspektiven für Benachteiligte und Hoffnung für Jugendliche, damit eine Verschwendung von menschlichem und wirtschaftlichem Potenzial vermieden wird.

Erfahrungsberichte

Menschen, die von Berufsbildungsangeboten profitiert haben, erzählen ihre Geschichte.

Gender und Berufsbildung

Die DEZA integriert das Thema Geschlechtergleichstellung in ihre Projekte und setzt sich dafür ein, dass Frauen Zugang zum Arbeitsmarkt erhalten.

Aktuelle Projekte

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Projekt abgeschlossen

Terre des hommes Schweiz programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Social participation of youth is an objective and at the same time a condition for sustainable development. Young people are often marginalized and lack economic and social perspectives. Youth unemployment worldwide has dramatically risen in the last years and youth, especially girls, are far more exposed to violence and HIV-Aids than adults. terre des hommes schweiz program empowers young people to identify and use opportunities of participation and to advocate within communities for their rights and interests.


Swisscontact programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Swisscontact has the vision of making a sustainable, effective contribution towards the reduction of economic disparities in a globalised world that is growing more and more complex. Swisscontact's mission is the promotion of economic, social and ecological development, by assisting people to suc­cessfully integrate into local commercial life and by so doing open up opportunities for them to improve their living conditions as a result of their own efforts


Projekt abgeschlossen

Improving access to services for Syrian refugees living in Mersin Province

15.12.2014 - 14.09.2015

Since the beginning of the crisis, Turkish authorities, with the support of the international community, have been providing comprehensive assistance to Syrians living in the camps. Assistance to those outside has been less comprehensive and more ad hoc. While the government has extended temporary protection to all Syrians in Turkey, allowing them in principle to access public services, the overall number of refugees has stretched national structures and capacities to the utmost. The government has to limit itself to focus on immediate material humanitarian needs, and is largely unable, on its own, to address issues of continuing services, including psycho-social support and integration as the refugee crisis becomes protracted. Beginning October 2014 IOM has therefore embarked on a partnership with a local NGO, the Syria Social Gathering (SSG), to facilitate Syrian refugee's access to services in Mersin province, contributing to their self-reliance and integration in Turkey. The framework for this partnership is SSG's multi-service centre that provides education, vocational training, psychosocial, legal and primary health services to Syrian refugees. IOM's partnership with SSG will strengthen the sustainability of SSG's multi-service centre in Mersin. At present, there are no other local or international organizations providing assistance to the Syrians living in Mersin. So the sustainability of SSG's activities in Mersin is paramount for Syrians in this province to have access to basic services and protection.


Swiss Support for the introduction of the Dual-track principles in Bulgaria Vocational Education system

01.12.2014 - 30.11.2019

This project pursues a sustainable Bulgarian system of professional school education in which vocational education is tightly linked to the demand of the business. It is a vision, in which vocational schools are generating competent, knowledgeable and highly qualified workforce, able to respond to the immediate needs of the labor market and where companies are seen as responsible partners to the educational institutions. Dual Vocational Education and Training System (DVETS) is considered as one of the operational tools and entry point for the accomplishment of this vision.


JIWASA Programme – Strengthening Urban MSEs

01.09.2014 - 31.03.2020

Micro and Small Enterprises (MSEs) involved in processing have the potential to contribute to industrial development in Bolivia, but their productivity is low. The Jiwasa Programme is a government initiative that seeks to increase production and incomes. With public and private sector support, it will provide direct and strategic services to five production clusters prioritised by the Bolivian government. 10’000 jobs will be improved, and gender equality and cleaner production will be promoted.


Enhanced Skills for Sustainable and Rewarding Employment (ENSSURE)(Main Credit)

01.08.2014 - 31.12.2019

In Nepal, 450,000 youths enter the labour market yearly but remain un- or underemployed. Through ENSSURE, 21’000 youths will increase their employability by attending company-based trainings such as apprenticeships and further training of workers, combined with off-the-job systematic courses[1].The strong collaboration between the Ministry of Education and industry associations will increase the skill level of workers; thus labor productivity and will lead  to more decent employment.

 

 

 

[1] Systematic courses could be: Pre-employment basics, day or block release for related trade theory, pre-assessment course, etc.

 

 

 


Projekt abgeschlossen

INTERSOS - Increasing Livelihood Opportunities for both Yemenis and Refugees in Yemen Through Access to Gainful Employment, Education and Vocational Training

01.07.2014 - 31.12.2015

The project mainly provides vulnerable Yemeni youth and refugees in Yemen – with a special focus on females – with enhanced economic self-reliance and livelihood opportunities through access to formal technical education and vocational training at governmental institutions. At the same time, the project improves the capacities of the Ministry of Technical Education and Vocational Training (MOTEVT) and its institutes with two new vocations relevant to the Yemeni labour market. Being unemployment/lack of livelihood opportunities – especially among youth –one of the major challenges faced currently by Yemen, and one of the main factors of political instability and insecurity, this project eventually contributes to the stabilisation of Yemen.


Skills Development Programme (SDP)

01.05.2014 - 30.06.2020

Skills development is a key driver for inclusive growth in Cambodia, but delivery is poor. Through the Skills Development Program (SDP), SDC supports the rural poor and disadvantaged youth in northern provinces to have better access to more gainful and decent employment and contributes to strengthening the TVET national regulatory framework for better inclusion, more effective deliv­ery and higher relevance of vocational skills to labour market needs. 


Projekt abgeschlossen

Programa de Reduccion de Riesgo de Desastres -PRRD 4: Promoting culture of Resilience

18.03.2014 - 31.12.2018

Bolivia is one of the countries worldwide with highest risk from impact of climate change (CC). The latter affects the socio-economic development of the country and in particular rural vulnerable livelihoods. Disaster Risk Reduction is not properly developed in public policies although the Bolivian Government is keen to reduce the vulnerability. The SDC project intends to develop a lasting/sustainable culture of resilience among public sector with training of key agents of change and raising awareness among population.


Nepal Vocational Qualifications System (NVQS)

01.02.2014 - 15.07.2020

In Nepal, 500’000 youths enter the labour market yearly but remain un- or underemployed. The project will support the Ministry of Education to establish a National Vocational Qualifications Framework and a corresponding NVQ Authority to manage it. Learners and workers, especially from disadvantaged groups, will benefit from an improved vocational training qualification and skills certification system, thus increasing their chances for sustainable and decent employment.


Projekt abgeschlossen

Sustainable Agricultural Models in the Romanian Mountain Area

01.01.2014 - 31.12.2016

The project was aimed at developing sustainable agriculture models in the Romanian mountains through integrating traditional activities in the modern economic environment in order to generate income, and preserve the cultural landscape with their high touristic value. The project targets sheep farming associations in North-Eastern Romania have been caring for the management of high mountain pastures.


Projekt abgeschlossen

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