Berufsbildung: Sprungbrett in die Arbeitswelt

Hochwertige Berufsbildung kann einen entscheidenden Beitrag zur Armutsreduktion leisten, wenn sie es den Lernenden ermöglicht, langfristig und unter würdigen Arbeitsbedingungen im Arbeitsmarkt Fuss zu fassen. Im Vordergrund steht ein Wirtschaftswachstum zum Wohle aller. In Zusammenarbeit mit den Behörden und dem Privatsektor entwickelt die DEZA Ausbildungsangebote, die den Bedürfnissen des Arbeitsmarktes gerecht werden.

Fokus der DEZA

Die DEZA macht sich für eine Berufsbildung stark, dank der die Lernenden die nötigen Qualifikationen erlangen, um am Wirtschaftsleben teilzuhaben und eine ansprechende Erwerbsarbeit zu finden. Wer eine Berufsausbildung absolviert hat, soll in der Lage sein, in der formellen oder informellen Wirtschaft als Angestellter oder Selbständiger Arbeit zu finden.

Die erhöhte Beschäftigungsfähigkeit von Absolventen und ihr Beitrag zur Produktivitätssteigerung in den Unternehmen sind für die DEZA Schlüsselaspekte. Es braucht mehr Bildungsangebote, von denen alle Bevölkerungsgruppen profitieren: arme und besser situierte Menschen, Männer und Frauen, Stadt- und Landbevölkerung.

Damit das Angebot den Bedürfnissen der Lernenden und den Erwartungen der Wirtschaft gerecht wird, ist die DEZA bestrebt, nicht nur öffentliche Behörden, sondern auch den Privatsektor in die Ausarbeitung und die Umsetzung neuer Berufsbildungsprogramme einzubeziehen. Diese Programme sind relevant, wenn sie – nach dem Vorbild des dualen Bildungssystems der Schweiz – sowohl theoretische als auch praktische Kenntnisse vermitteln.

Die DEZA setzt sich einerseits für ein besseres Berufsbildungsangebot ein und fördert andererseits die Anerkennung praktischer Berufserfahrungen und informeller, bisweilen selbst erworbener Berufskenntnisse, die manche Fachleute vorweisen können.

In gewissen Kontexten befürwortet die DEZA die Einführung von berufsvorbereitenden Kursen bereits in der obligatorischen Schule. Eine Berufsberatung auf Sekundarschulstufe hat sich als nützlich erwiesen. Im Idealfall ermöglicht die Berufsbildung den reibungslosen Übergang von der Ausbildung in die Arbeitswelt. Zu diesem Zweck ergänzt die DEZA ihre Aktivitäten mit Massnahmen zur Stärkung des Privatsektors und zur Schaffung von Arbeitsplätzen.

Kontext

Heute sind weltweit 71 Millionen junge Menschen arbeitslos. Fast doppelt so viele sind von Armut bedroht, oft weil sie weder über eine ausreichende Schul- bzw. Berufsbildung noch über eine angemessene Arbeitsstelle verfügen. Weltweit absolvieren lediglich 11 % der Jugendlichen auf Sekundarstufe eine Berufsausbildung.

Damit die Jugendlichen ihr Potenzial auf dem Arbeitsmarkt nutzen können, braucht es zwingend ein vielfältigeres Berufsbildungsangebot. Grundbildung und Berufsbildung sind Grundvoraussetzungen für die wirtschaftliche und soziale Entwicklung. Es ist wichtig, dass die Berufsbildung auf einer soliden Grundbildung aufbauen und diese gegebenenfalls ergänzen kann.

Eine hochwertige Berufsbildung ist nur sinnvoll, wenn die Absolventinnen und Absolventen anschliessend berufliche Chancen haben. Gemäss Schätzungen der Weltbank müssten pro Jahr 40 Millionen neue Arbeitsplätze geschaffen werden, um die stets zahlreicher auf den Arbeitsmarkt strebenden Jugendlichen zu absorbieren, namentlich in Subsahara-Afrika und in Südasien.

Die Ausbildung qualifizierter Arbeitskräfte kann die Produktivität ankurbeln und die Wettbewerbsfähigkeit der Unternehmen steigern, was sich positiv auf das Wirtschaftswachstum und die Beschäftigung auswirkt. Es braucht Zukunftsperspektiven für Benachteiligte und Hoffnung für Jugendliche, damit eine Verschwendung von menschlichem und wirtschaftlichem Potenzial vermieden wird.

Erfahrungsberichte

Menschen, die von Berufsbildungsangeboten profitiert haben, erzählen ihre Geschichte.

Gender und Berufsbildung

Die DEZA integriert das Thema Geschlechtergleichstellung in ihre Projekte und setzt sich dafür ein, dass Frauen Zugang zum Arbeitsmarkt erhalten.

Aktuelle Projekte

Objekt 109 – 120 von 165

PROMISE: Poverty Reduction through Safe Migration, Skills Development and Enhanced Job Placement

01.11.2015 - 31.08.2021

Migration to Thailand has increasingly become a poverty reduction strategy for marginalized households. It gives a higher income to the individual and, through remittances supports their community of origin. However migrants are often exposed to precarious labour conditions. PROMISE promotes skills development and safe migration and improves thus the livelihoods of the migrants in Thailand and their communities of origin in Cambodia, Laos and Myanmar.


Handicap International: Comprehensive action against Antipersonnel Mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) in three departments of Colombia.

01.08.2015 - 31.05.2017

The five decades running armed conflict in Colombia continues to cause humanitarian needs such as internal displacement, landmine contamination and the recruitment of minors by armed groups. Departments of Nariño, Cauca and Cordoba, by geography serve as strategic corridor to the Pacific and Caribe for the cultivation, production and trafficking of drugs, weapons and illegal mining among others, becoming scenario of social conflicts and armed confrontation. Rural communities in those departments are among the most affected by antipersonnel mines (APM) and Explosive Remnants of War (ERW) which generate victims with poor access to physical and psychosocial services, as well as option for social, economic and educational inclusion.


Projekt abgeschlossen

TVET Centers of Competence project, phasing out

01.07.2015 - 31.08.2017

Over the past three years SDC has been supporting and co-financing the GIZ Technical Vocational Education and Training (TVET) program through upgrading and enhancing the performance of six existing TVET institutions to become Centers of Competence (CoCs). Systemic change requires long processes and time to be fully achieved. This phasing-out period will allow the project and its partners to consolidate the achievements and to ensure sustainability of the outcomes. Synergies with other SDC funded projects will be further enhanced. 


Projekt abgeschlossen

Opportunities For Youth Employment

01.07.2015 - 31.12.2019

SDC contributes to the existing project Opportunities for Youth Employment (OYE) implemented by SNV since September 2013, for its upscaling in Tanzania. OYE aims to improve the livelihoods of young women and men by developing and expanding their set of skills and by matching them with existing rural job markets and opportunities for self-employment in agri-business, renewable energy, sanitation and hygiene in 5 regions of the Central Corridor (CC). Co-funding donor of OYE besides SDC is the MasterCard Foundation.


Projekt abgeschlossen

Support to Recovery and Reconstruction in Nepal Programme (SRRNP)

05.06.2015 - 31.12.2019

Three major earthquakes left over 8’500 people dead, 3 mio homeless and affected one third of the population in Nepal. Switzerland’s contribution to the recovery and reconstruction efforts will ensure the equitable distribution of services and provisions especially from a gender and social inclusion perspective through, the provision of direct recovery and reconstruction support to the affected people, capacity building of the local government and other service delivery agencies.


Projekt abgeschlossen

Contribution to Network for Policy Research, Review and Advice on Education and Training (NORRAG)

15.04.2015 - 14.04.2018

Being an international network, NORRAG allows policy dialogue between a diversity of actors. It provides just-in-time knowledge on international education and training policies (IETPs). It supports capacity development and evidence-based policy making, particularly in the Global South. The period of shaping the post MDGs/EFA agenda is crucial for recalling the importance of basic education and training. By covering these two themes, NORRAG is a strategic partner for SDC.


Projekt abgeschlossen

Skills Development in Uzbekistan

Lehrlinge in einem Park erlernen den Umgang mit einem Theodoliten

01.03.2015 - 29.02.2020

The fourth Phase of the Skills Development Project (SDP) in Uzbekistan contributes to the improvement and further development of the Vocational Education and Training (VET) system by introducing and strengthening the systemic approach to cooperation among stakeholders in the water sector within the cycle “Demand-Training-Job Placement”. The systemic approach to be followed in this Phase of SDP is going to serve as a blueprint for other sectors of the economy and be replicated accordingly.


Projekt abgeschlossen

Terre des hommes Schweiz programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Social participation of youth is an objective and at the same time a condition for sustainable development. Young people are often marginalized and lack economic and social perspectives. Youth unemployment worldwide has dramatically risen in the last years and youth, especially girls, are far more exposed to violence and HIV-Aids than adults. terre des hommes schweiz program empowers young people to identify and use opportunities of participation and to advocate within communities for their rights and interests.


Swisscontact programme contribution South 2015 - 2016

01.01.2015 - 31.12.2016

Swisscontact has the vision of making a sustainable, effective contribution towards the reduction of economic disparities in a globalised world that is growing more and more complex. Swisscontact's mission is the promotion of economic, social and ecological development, by assisting people to suc­cessfully integrate into local commercial life and by so doing open up opportunities for them to improve their living conditions as a result of their own efforts


Projekt abgeschlossen

Improving access to services for Syrian refugees living in Mersin Province

15.12.2014 - 14.09.2015

Since the beginning of the crisis, Turkish authorities, with the support of the international community, have been providing comprehensive assistance to Syrians living in the camps. Assistance to those outside has been less comprehensive and more ad hoc. While the government has extended temporary protection to all Syrians in Turkey, allowing them in principle to access public services, the overall number of refugees has stretched national structures and capacities to the utmost. The government has to limit itself to focus on immediate material humanitarian needs, and is largely unable, on its own, to address issues of continuing services, including psycho-social support and integration as the refugee crisis becomes protracted. Beginning October 2014 IOM has therefore embarked on a partnership with a local NGO, the Syria Social Gathering (SSG), to facilitate Syrian refugee's access to services in Mersin province, contributing to their self-reliance and integration in Turkey. The framework for this partnership is SSG's multi-service centre that provides education, vocational training, psychosocial, legal and primary health services to Syrian refugees. IOM's partnership with SSG will strengthen the sustainability of SSG's multi-service centre in Mersin. At present, there are no other local or international organizations providing assistance to the Syrians living in Mersin. So the sustainability of SSG's activities in Mersin is paramount for Syrians in this province to have access to basic services and protection.


Projekt abgeschlossen

Swiss Support for the introduction of the Dual-track principles in Bulgaria Vocational Education system

01.12.2014 - 30.11.2019

This project pursues a sustainable Bulgarian system of professional school education in which vocational education is tightly linked to the demand of the business. It is a vision, in which vocational schools are generating competent, knowledgeable and highly qualified workforce, able to respond to the immediate needs of the labor market and where companies are seen as responsible partners to the educational institutions. Dual Vocational Education and Training System (DVETS) is considered as one of the operational tools and entry point for the accomplishment of this vision.


Projekt abgeschlossen

JIWASA Programme – Strengthening Urban MSEs

01.09.2014 - 31.03.2020

Micro and Small Enterprises (MSEs) involved in processing have the potential to contribute to industrial development in Bolivia, but their productivity is low. The Jiwasa Programme is a government initiative that seeks to increase production and incomes. With public and private sector support, it will provide direct and strategic services to five production clusters prioritised by the Bolivian government. 10’000 jobs will be improved, and gender equality and cleaner production will be promoted.

Objekt 109 – 120 von 165