Kolumbien

Die DEZA legt in Kolumbien ihre thematischen Schwerpunkte auf die Bereitstellung von Grunddienstleistungen und den Schutz der Konfliktopfer. Zudem engagiert sie sich im Wassersektor. Dazu gehören der Zugang zu Wasser sowie die Wasser- und Abwasserbewirtschaftung.

Karte von Kolumbien
© EDA

2012 kündigte die Regierung Verhandlungen zur Beilegung des Konflikts mit der «Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia» (FARC) an. Dieser Prozess führte zur Annahme von Gesetzesinitiativen wie dem Gesetz zur Landrückgabe an die Opfer dieses Konflikts. Diese Verhandlungen wurden auf nationaler und internationaler Ebene begrüsst. Es gibt jedoch auch Gruppierungen, die sie ablehnen. Die organisierte Gewalt bleibt also auf der Tagesordnung in Kolumbien. Die Aktivitäten der DEZA konzentrieren sich in erster Linie auf die schwierige humanitäre Lage der vom Konflikt betroffenen Bevölkerung. Die allgemeine Strategie der DEZA sieht einen Beitrag an den Prozess zur Beilegung des Konflikts und zur Wiederversöhnung vor. Dabei kommen verschiedene Kooperationsformen zum Tragen: bilaterale und multilaterale Partnerschaften sowie direkte Aktionen.

Humanitäre Hilfe

Grunddienstleistungen für die Bevölkerung, die vom Konflikt betroffen ist

Die humanitäre Nothilfe deckt die Grundbedürfnisse der vom Konflikt betroffenen Bevölkerung. Dazu gehören in erster Linie der Zugang zu Trinkwasser, die Ernährungssicherheit und die Grundversorgung, die für den Lebensunterhalt unerlässlich sind. Gleichzeitig werden auch die institutionellen und organisatorischen Kapazitäten gestärkt, damit sich alle am Wiederversöhnungsprozess beteiligen können. Die DEZA ist besonders aktiv im ländlichen Raum.

Humanitäre Hilfe

Landgouvernanz

Schutz der Opfer des Konflikts: Rückgabe von Grund und Boden

Das 2011 verabschiedete Gesetz zur Landrückgabe enthält verschiedene Schutzmechanismen zugunsten der Zivilbevölkerung. Sie orientieren sich am «Do-no-harm»-Ansatz, der dafür sorgt, dass die geleistete Hilfe den Konflikt nicht zusätzlich schürt. Konkret geht es um drei Bereiche:

  • Stärkung der Institutionen
  • Entwicklung individueller Kapazitäten
  • Wissensmanagement

Das Landwirtschaftsministerium ist mit der Umsetzung des Gesetzes beauftragt und orientiert sich dabei an diesen drei Bereichen. Fachliche Unterstützung erhält es von der nationalen Universität Kolumbiens und der amerikanischen Organisation «CDA-Collaborative Learning Projects».

Engagement in fragilen Kontexten und Prävention von Gewaltkonflikten

Wasser

Den gefährdeten Bevölkerungsgruppen den Zugang zu Wasser gewährleisten sowie das Wasser- und Abwassermanagement verbessern

Die Bevölkerung, namentlich in ländlichen Gebieten, hat Anrecht auf einen nachhaltigen Zugang zu Wasser und zu sanitären Einrichtungen. Im Rahmen einer öffentlich-privaten Partnerschaft führten schweizerische und kolumbianische Unternehmen Untersuchungen über den Wasserverbrauch der Haushalte durch. Die Ergebnisse dieser Studien dienten als Grundlage für die Ausarbeitung eines Pilotprojekts zur Förderung eines besseren Wassermanagements. Die Erkenntnisse aus der Pilotphase ermöglichten die Durchführung einer zweiten Phase und eine Erweiterung des Projekts auf sieben kolumbianische Grossunternehmen. Das Projekt wird vom nationalen Zentrum für saubere Produktion (CNPP) koordiniert.

Wasser

Geschichte der Zusammenarbeit

Von der humanitären Hilfe zur Transitionsunterstützung

2001 eröffnete die DEZA mit einem humanitären Programm ein Büro in Bogota. Ziel war die Verbesserung der Lebensbedingungen der vom bewaffneten Konflikt betroffenen Bevölkerung.

Aktuelle Projekte

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Global Trade Facilitation Program

17.12.2018 - 16.12.2022

Trade is a key stimulus to economic growth and fundamental to the competitiveness of developing country firms and industries. With appropriate policies and programs, trade is a major source of employment and enhanced consumer welfare for the poor.


Public-Private Infrastructure Advisory Facility, 2018-2022

01.05.2018 - 30.06.2022

The Public-Private Infrastructure Advisory Facility is a World-Bank managed, multi-donor technical assistance facility aimed at creating an enabling environment for private sector investment in infrastructure, with the ultimate aim of improving lives through a better access to quality infrastructure services.


Global Program for Intellectual Property Rights

01.03.2018 - 31.12.2024

Intellectual Property (IP) regimes are central to promoting innovation and the development of new goods, services and production methods. IP provides the incentive necessary to pursue further research and development, and creative works. Insofar, it is part of a sound foundation for a prosperous private sector and today's world trade system.


Swiss Platform for Sustainable Cocoa

01.03.2018 - 31.12.2022

The Programme supports the Swiss Platform for Sustainable Cocoa, the objective of which is to join public and private forces and promote sustainability in the cocoa value chain. Launched in 2017, the multistakeholder initiative is driven by chocolate manufacturers, traders, retailers, NGOs, research and the federal government represented by SECO.


IDB Aquafund - Multidonor Trustfund MTF

01.01.2018 - 31.12.2021

The multi-donor AquaFund of the Interamerican Development Bank (IDB) provides Latin American and Carribean countries (LAC) non-reimbursable technical cooperation and pilot investment grants for the preparation of water and sanitation investment projects, institutional strengthening activities, knowledge products and innovative pilot projects.


Global Eco-Industrial Parks Programme

01.01.2018 - 31.12.2023

While it is uncontested that Resource Efficient and Cleaner Production (RECP) methods are an important ingredient for a more sustainable and climate friendly way of production, their broad deployment and effective use has yet to happen.


Global Quality and Standards Programme (GQSP)

01.11.2017 - 30.11.2022

The Global Quality and Standards Programme (GQSP) implemented with UNIDO addresses challenges faced by exporters from developing countries, in particular small and medium-sized enterprises (SME) to meet and prove conformity with market entry requirements/standards, technical regulations and market requirements.


Sustaining Competitive and Responsible Enterprises SCORE, Phase III

01.10.2017 - 31.12.2021

SCORE is one of SECO's flagship programmes to foster more & better jobs in small and medium enterprises (SME) in partner countries. SCORE provides on-the-job training for workers and managers to improve productivity and working conditions in SMEs and help them to participate in global supply chains. SCORE is a joint programme with Norway and ILO.


Urban Transformation Program

01.08.2017 - 31.12.2022

Urban transformation has become one of the top priorities of Colombian cities for tackling their growing urban challenges. The SECO supported Urban Transformation Program aims at (re-)vitalizing the public space through innovative urban infrastructures in selected Colombian Cities in order to promote their economic development.


World Bank City Resilience Program

01.07.2017 - 31.12.2021

The City Resilience Program is a project preparation facility, which aims to enhance capacity and consolidate city engagement on urban resilience.It will support the establishment of comprehensive engagements in selected cities as well as the foundation of strategic partnerships in order to unlock new sources of capital for building up resilience.


Multi-Country Investment Climate Program

01.01.2017 - 31.12.2024

The Multi-Country Investment Climate Program (MCICP) supports investment climate reform advisory in a total of 20 SECO partner countries. It is implemented by the International Finance Corporation (IFC), a globally recognized leader in this field.


Integral Development of Urban Water and Sanitation Utilities in Colombia

01.11.2016 - 31.12.2021

Urban water and sanitation utilities in Colombia face problems regarding service quality and financial sustainability. The Program will support 10 utilities in assessing their performance through a standardized tool, and on this basis, formulate and implement measures to improve their performance and reach a better service quality.

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